torsdag 14 november 2013

Veronica Roth - Allegiant

Titel: Allegiant
Författare: Veronica Roth
Utgiven: 2013-10
Sidor: 526
Serie: Divergent #3

OBS! Innehåller spoilers från tidigare delar i serien!

Beskrivning: The faction-based society that Tris Prior once believed in is shattered - fractured by violence and power struggles and scarred by loss and betrayal. So when offered a chance to explore the world past the limits she’s known, Tris is ready. Perhaps beyond the fence, she and Tobias will find a simple new life together, free from complicated lies, tangled loyalties, and painful memories.

But Tris’s new reality is even more alarming than the one she left behind. Old discoveries are quickly rendered meaningless. Explosive new truths change the hearts of those she loves. And once again, Tris must battle to comprehend the complexities of human nature - and of herself - while facing impossible choices about courage, allegiance, sacrifice, and love. (beskrivningen lånad från Goodreads, jag får inte ihop det)
Egna noteringar: Jag sitter här helt blown away och vet inte vad jag ska skriva. Hur ska jag kunna recensera det här utan att avslöja för mycket av handlingen? 

Allegiant väcker hela känsloregistret till liv. Jag har skrattat, gråtit, blivit arg och chockad, överraskad och förvånad. Framför allt, jag har blivit berörd. Så fort jag börjar ana vart handlingen är på väg blir det en helomvändning och jag tappar hakan på nytt. 

I Allegiant får vi äntligen reda på bakgrunden till falangerna och staden de lever i och jag hade aldrig kunnat ana mig till hur det egentligen är. Jag blir inte klokare på vilken tidsperiod det äger rum, annat än att det måste vara i en inte allt för närliggande framtid. Veronica Roth väver in en hel del samhällskritik i sina böcker, vilket är intressant. Jag håller tummarna hårt över att framtiden blir ljusare än i Roths värld.

Jag älskar verkligen de här böckerna! Är det något jag stör mig på så är det Tobias. Jag trodde att jag när jag fick läsa om honom ur hans egen synvinkel skulle komma över hans översitteri och behandling av Tris men icke. Tobias ska ständigt skydda henne, genom val och handlingar som gör mig irriterad. Han tror inte helt på Tris styrka och kapacitet, hon är ju så liten och tunn. Han säger att han älskar henne, ändå tvivlar han på hennes ord. Jag kan också bli lite sur på Veronica Roth som lägger in små antydningar till triangeldrama, det förstör mer än vad då tillför något till handlingen. 

Veronica skriver mycket fint och klokt om kärlek och relationer i sina böcker och Allegiant är långt ifrån ett undantag. I nedanstående stycke beskriver Tris sitt och Tobias förhållande och precis så är det ju!
"I used to think that when people fell in love, they just landed where they landed, and they had no choice in the matter afterward. And maybe that's true of beginnings, but it's not true of this, now. 
I fell in love with him. But I don't just stay with him by default as if there's no one else available to me. I stay with him because I choose to, every day that I wake up, every day that we fight or lie to each other or disappoint each other. I choose him over and over again, and he chooses me."
Allegiant är ett mycket värdigt slut på en helt fantastisk trilogi och jag tror det kommer dröja länge tills någon annan serie kan slå ner denna från den givna förstaplaceringen.

Glöm inte att du kan vara med i utlottningen av de första två delarna i serien här. Jag drar vinnare på fredag kväll.

1 kommentar:

  1. Spännande! Jag hoppas att jag kommer över denna snart genom biblioteket :)

    SvaraRadera