måndag 4 november 2013

Bilderboks-trio: Normkritiskt tänkande

Jag är otroligt dålig på att skriva om bilderböcker, trots att jag läser mängder av dem. Här kommer i alla fall tre bilderböcker som alla har ett normkritiskt tänkande. Det efterfrågas allt mer, framför allt nu när förskolorna också har fått läroplaner med vad som måste ingå i deras arbete.

Titel: Bumbum klättrar högt
Författare & fotograf: Ann-Christin Magnusson
Förlag: Olika förlag
Utgiven: 2013-10
Ålder: 0-3 år

Nallen Bumbum ska klättra upp på sitt stora snöberg. Det är högt och brant. Och väl uppe sitter det redan någon där. Vad ska hon göra nu? En söt liten berättelse om att allt inte alltid blir som man först tänkt sig, ibland kan det till och med sluta i något mycket bättre! Tar upp det viktiga i att dela med sig.

Bilder är fotografier på de två gosedjuren, Ann-Christin Magnusson har både tillverkat dockorna och fotograferat själv. Jag brukar inte tycka om bilderböcker som baseras på fotografier men den här gillar jag, bilderna känns levande och gosedjuren är väldigt söta.

Titel: Simri på hattäventyr
Författare: Karin Salmson
Illustratör: Mia Clason
Förlag: Olika förlag
Utgiven: 2013-10
Ålder: 0-3 år

Simri är en liten råtta som bor i en hatt i en blomsterrabatt. Så först hatten bort av en vindpust och Simri hamnar mitt i ett äventyr. Hen stöter på en katt, hamnar i vattnet där stygga fiskar bor, lämnas på en vacker strand och kommer till slut tillbaka till sin älskade blomsterrabatt.

Illustrationerna är härligt färgglada i vackra pastellfärger, men jag kan tycka att kontrasterna blir lite svaga. Små barn gillar färgstarka bilder där de olika detaljerna tydligt går att urskilja. Texten är smårolig även om rimmen blir lite väl krystade ibland. Jag kan tycka att det dessutom blir lite väl mycket text för att funka för de allra minsta barnen. Simri på hattäventyr marknadsförs som den första bilderboken för mindre barn som använder ordet hen. Jag har inget emot hen som ord men för mig blir det lite skrivet på näsan när det till och med står "med nya ordet hen" på framsidan. Risken är stor att det minskar på antalet personer som plockar upp boken. För mig blir det dessutom lite för mycket när alla figurer i boken benämns med hen.

Titel: Lukas och hans rosa skolväska
Författare: Taboni Misérazzi, Jeanne
Illustratör: Laborde, Raphaelle
Förlag: Epix
Utgiven: 2013-
Ålder: 4 år och uppåt

Lukas får ett paket med färgpennor och tycker att den rosa pennan är den allra vackraste. När han ska välja en väska till skolan blir valet en rosa såklart även om mamman ser tveksam ut. Väskan väcker uppmärksamhet på skolan och Lukas kompisar är oroliga för att han ska bli retad, vilket han också blir. Tuffe Nico retas mest av alla, men Lukas får upprättelse på hemvägen då Nico visar sig vara rädd för en hund. Lukas reder upp situationen och Nico bestämmer sig för att se till att alla ska få gilla de färger de vill.

En söt berättelse om en vardagssituation som kan väcka diskussioner om genus och kön. Boken slutar med texten "Alla har rätt att göra sina liv vackrare med de färger som de tycker om" och det får vara dagens sanning. Illustrationerna är söta och jag tycker mycket om de oproportionerliga figurerna. Lukas är bara så söt där han går omkring nöjd och stolt över sin nya väska.


Lukas och den rosa skolväskan är egentligen lika viktig för den vuxne läsaren, för det är ofta där fördomarna om genus och färg startar. Barn är betydligt mer öppensinnade.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar