torsdag 28 november 2013

Julkalendrar i en bokälskares värld

Tänk att det snart är advent! Jag lever fortfarande i tron att det är september... Det börjar med andra ord bli hög tid att tänka på adventskalendrar.  Här hemma är det redan fixat, jag unnade mig att köpa en Valrhona chokladkalender när jag var på chokladfestivalen härom månaden och har lyckats lämna den orörd ända tills nu.

Men en julkalender utan böcker, hur skulle det se ut? Jag har hittat inte mindre än tre julkalendrar jag tänker följa i december.

Först ut är Nilmas bokhylla som anordnar en riktigt lyxig julkalender sponsrad av ett antal olika förlag och företag. Gå in på hennes blogg eller leta reda på evenemanget på Facebook så riskerar ni inte att missa något. I år har Nilma dessutom fått så många sponsorer att kalendern drar igång redan i morgon!


Boken är tankens barn har en riktigt spännande tävling på gång under december. Genom att svara på kluriga frågor om bröderna Grimm, gissa böcker genom utsuddade bokomslag och sätta vilken bok citaten kommer ifrån samlar man poäng. Mest poäng den 24 december vinner. Låter jättekul!


Sist men inte minst är det Bokpotaten som frestar med en adventskalender. Jag har först i år börjat upptäcka det här med grafiska romaner. Därför är det extra kul att Elen fokuserar på att få oss att läsa grafiska romaner. Jag har mycket att lära så det kommer bli en spännande december. Varje dag kommer en bok presenteras och det kommer finnas en fråga/uppgift/klurighet att besvara. Varje rätt svar ger en lott i tävlingen. Skojsigt!


Jag höll på att glömma, jag kommer ju själv vara en del av en julkalender i år, där olika bokbloggare kommer skriva varsitt inlägg med fokus på ungdomslitteratur. Mer om det kommer senare i ett separat inlägg. Missa inte det!

1 kommentar:

  1. Oj, det låter spännande med alla kalendrar1 Jag får kolla in dem!

    SvaraRadera