fredag 22 november 2013

Bokiga tips

Det händer mycket roligt i bokvärlden de närmsta veckorna. Ett bra sätt att hålla koll är att följa kulturinstitutioner och förlag på Facebook, Twitter och/eller Instagram. Där läggs både aktiviteter och tävlingar ut. 

Den 6 december är det Boksöders julbasar. Riktigt snygg inbjudan måste jag säga! Någon som ska dit? Ser ni en vilsen Kattuggla kan ni väl säga hej :)


Samma dag har Sekwa sin julfika så dit tänkte jag också kika in. 

För er som inte har möjlighet att ta er till Stockholm men ändå vill fynda böcker kan jag tipsa om The Bookdepositorys 25 timmars rea. Den 28/11 är det dags igen. Under 25 timmar lägga det varje halvtimme ut en ny bok till riktigt bra pris. Jag fick som sagt tre trevliga böcker för 80kr härom veckan. Böckerna tar slut på någon minut så förbered innan med att lägga in kortuppgifter på ert konto. Start kl. 13 svensk tid. 

Vad ska man följa då? Det finns otroligt mycket så sök på förlag eller kulturplats. För dig som gillar ungdomsböcker har åtminstone två förlag skapat diskussionssidor på Facebook. 

Dels är det Opal förlag med Bokstorm. Bokstorm har i dagarna även startat konto på Instagram. I deras "lansering" där lottade de ut ett bokpaket till en ny följare och jag vann! :) Igår hittade jag ett litet paket i lådan med detta trevliga innehåll. Har bara läst (och tyckt om) Felkod 404 så ska bli intressant att se om jag gillar de andra också.


Mellan raderna är ett annat bra exempel. Det är Rabén & Sjögrens ungdomssatsning på Facebook där tanken är att erbjuda en mötesplats för alla som gillar ungdoms- och YA-böcker. Härom veckan var jag till exempel på Mellan radernas bokprat på Riddarholmen i Stockholm.


De bjöd på lite snacks och så intervjuades Sofia Nordin, Ingrid Olsson, Smilla Luuk och Kim W. Andersson. Givande samtal där jag framför allt bär med mig Ingrid Olssons fantastiska högläsning ur Fulast i världen. Skulle gärna lyssna på den som ljudbok om hon var uppläsare. Jag fascinerades av spralliga Smilla Luuk som trots sin unga ålder gett ut en egen bakbok i att baka glutenfritt och av Kim W. Andersson som är den illustratör som ligger bakom omslagen till Engelforstrilogin och delar av Berättelser från Engelfors. 

Vilka sidor "måste" du följa? 

1 kommentar:

  1. Jag ska genast kolla om Minotaur har någon facebooksida!

    SvaraRadera