måndag 18 november 2013

Lotta Olsson - Tro på tomten

Titel: Tro på tomten
Författare: Lotta Olsson
Illustratör: Benjamin Chaud
Förlag: Rabén & Sjögren
Utgiven: 2013-10
Sidor: 101

Beskrivning: Det är något skumt med julen det här året. Adventsljusen går inte att tända, julgranarna tappar alla barr så fort de blir sålda, julpyntet förvandlas till sand och något bakom spegeln skrattar ett dystert skratt medan han iakttar människorna. Kan flickan Tilda reda ut vad det är som är fel?

Egna noteringar: Jag älskar Lotta Olssons böcker om jättemyrsloken och hasselmusen i Konstiga djur och En annan resa. Jag är som ni också vet väldigt förtjust i Benjamin Chauds illustrationer. Det här tycker jag dock inte håller hela vägen. Berättelsen känns krysta och bilderna lockar mig inte såsom Chauds bilder brukar. Tro på tomten handlar just om tro. Jultomten, JT, är ledsen ör att ingen längre tror på honom så han bestämmer sig helt enkelt för att se till att det inte blir någon jul. Jag vet dock inte om det är åldersrelaterat, jag har tyvärr inga barn i min direkta närhet som jag kan läsa boken för så kan bara bedöma efter egen åsikt. Bokens målgrupp är barn 3-6 år och jag kan tycka att handlingen är lite för avancerad. Lågstadiet är kanske mer korrekt inriktning. Vem vet, kanske en perfekt bok att läsa varje morgon i skolan?

Tro på tomten är årets adventsbok från Rabén & Sjögren. Den har 24 godnattsage-långa kapitel, ett för varje kväll under advent. Förra året gav de ut Jul i stora skogen av Ulf Stark och den kan jag verkligen rekommendera som läsning inför julen för det är en jättesöt berättelse om hur djuren i skogen förbereder julen. Bilderna i den är dessutom helt fantastiska!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar