tisdag 17 juni 2014

Veckans topp tio - Böcker på min sommar-läslista

Sommarläsning, bara ordet låter ljuvligt. Läsning och sommar passar så fint ihop - det påminner om jordgubbar och grädde, spagetti och köttfärssås eller för all del katt och mus. Min läshastighet brukar alltid ränna iväg sommartid, så fort tillfälle ges sitter/ligger/står jag med näsan i en bok. Långa dagar på stranden skulle vara rent olidliga utan en bok som sällskap. Därför tycker jag veckans Top Ten Tuesday är extra kul, för att planera sommarläsningen är bland det bästa med sommaren (om vi då räknar bort semestern i sig och soliga dagar). De tio böcker jag nämner nedan är böcker jag hoppas på att läsa i sommar. Dock bör planeringen tas med en nypa salt  - för det dyker ju alltid upp nya pärlor som jag bara måste ta med mig hem och försvinna in i med en gång. Händer varje vecka när man jobbar på ett bibliotek! Jag får hoppas på bra flyt under mina tre semesterveckor med andra ord, för då kommer jag inte sätta en fot på ett bibliotek.

Top Ten Books On My Summer TBR list


1. Bengt Ohlsson - Swing
För att han gav en så bra presentation av boken på Books&Dreams författarkväll.
2. Anna Schulze - Att ringa Clara
Johanna L på Bokhora tipsar, Therése trycker på reservera om lånar hem. För jo Johanna, vi kan absolut läsa Anna Schulze i sommar.
3. Julia Glass - Three junes
"Läs ett år" fortsätter även i juni och då tänkte jag försöka ge mig på den här generationsromanen.



4. Clarissa Clare - The Mortal Instruments & The Infernal Devices
Hm, är det realistiskt att ha bägge serierna som mål? City of Heavenly fire kom visst inte ens med på bilden.



5. Mhairi McFarlane - You had me at hello
Yes, ni såg den här bilden redan i söndags. Men chick lit och sommar går så bra ihop!
6. Morgan Matson - Since you've been gone
Härliga contemporary säger vi inte nej till om sommaren heller.
7. J.J. Abrams - S
En bok jag verkligen vill läsa och blogga om för vilken häftig bok. Nästan så jag önskar jag kände mig bekväm att stå framför kameran för att kunna filma och visa den.



8. Per Anders Fogelström - Barn av sin stad
Jag började läsa i höstas men ville dra ut på det lite till. Känns som finaste sommarläsningen. Varför inte på en parkbänk uppe på söders höjder?
9. Susanne Boll - Hitta hem
Tyckte verkligen om Det enda rätta och nu har ju fortsättningen kommit ut och bor i min lilla iPad. Ska läsas snart, snart!



10. Julie Kagawa - Iron Fey del 1-3
Kanske är det passande att låta dessa lämna olästhyllan? Har medvetet inte läst så mycket om handlingen för jag vill inte veta för mycket men tror jag kommer tycka mycket om. Och minst en fantasyserie per sommar är ju ett måste!

7 kommentarer:

  1. Personligen så rekommenderar jag gärna TMI, TID, Since You've Been Gone & The Iron Fey. Har dock inte hört något om de andra böckerna, men jag ser fram emot din recension på You Had Me at Hello. :) Trevlig sommarläsning! :)

    SvaraRadera
  2. Det var en rejäl hög det, hoppas du hinner läsa precis så mycket som du vill :)

    SvaraRadera
  3. Clarissa Clares böcker är värda att prioritera även om du kanske inte hinner med alla. ��

    SvaraRadera
  4. Det var inte många böcker jag kände igen här :) Iron Fey-serien har jag varit lite nyfiken på. Har en annan bok av henne stående i bokhyllan, så jag ska ge den en chans och sedan se om jag vill fortsätta läsa henne.

    SvaraRadera
  5. Det var nog bara åttan jag känner igen där... Du är välstrukturerad i din läsning!

    SvaraRadera
  6. The iron fey har jag varit sugen på länge, måste ta och läsa den snart...

    SvaraRadera
  7. Lite gott & blandat. Hoppas du hinner med alla :)

    SvaraRadera