tisdag 10 juni 2014

Topp fem böcker jag har läst i år


Det är när jag ska skriva topplistor över årets bästa läsning och dylikt som jag är extra tacksam för bloggen. Mitt minne är värre än en guldfisk och jag har svårt att komma ihåg vilka böcker jag läste ens förra månaden, än mindre i januari. Jag behöver bara se boken för att veta att jag har läst den, jag kopplar handling och så om jag har boken i handen men att rabbla de 50-talet böcker jag läst i år är en omöjlighet.

Har suttit och gått igenom årets alla recensioner nu ikväll och lagt till en etikett om vilket betyg jag gett boken så förhoppningsvis kommer jag ha än mer koll nu =) Genomgången visar att fem böcker har utmärkt sig lite mer än andra i år. Därför byter jag idag ut veckans Top Ten Tuesday mot en Top Five.

Här är de, de Topp fem bästa böckerna jag läst i år (mer eller mindre utan inbördes ordning):


5. Eleanor & Park av Rainbow Rowell



4. Onsdag kväll strax före sju av Mats Berggren



3. Boken om Mademoiselle Oiseau av Andrea de La Barre de Nanteuil och Lovisa Burfitt



2. Sätt mig i brand av Tahereh Mafi


1. Undret av J.R. Palacio

8 kommentarer:

  1. Jag börjar bli rejält nyfiken på Boken om Mademoiselle Oiseau :)

    SvaraRadera
  2. Sätt mig i brand finns på min lista med, och jag är väldigt nyfiken på Undret, har bara hört bra saker om den boken. :)

    SvaraRadera
  3. Nr 1, 2, 3 och 5 är jag sugen på att läsa. Nr 4 känner jag inte till men är kanske värd att kolla upp =)

    SvaraRadera
  4. Har inte läst någon av dina topp fem. Usch så många bra böcker det finns ;)

    SvaraRadera
  5. Jag skulle inte heller komma ihåg vad jag läst och vad jag tyckt om jag inte hade min blogg...

    SvaraRadera
  6. Utan mina betyg på bloggen skulle jag vara helt förlorad när jag ska göra den här typen av listor!

    SvaraRadera
  7. Många fina tips här! Tror inte att jag har läst någon av dina :)

    SvaraRadera
  8. Jag har inte läst någon av dessa men känner ett starkt behov av att göra det! Elenor & park höll jag i på bibblan idag.

    SvaraRadera