lördag 28 juni 2014

Läs ett år: En vecka i juni


Titel: En vecka i juni
Författare: Eva Cerú
Förlag: Sveriges Utbildningsradio AB
Utgiven: 2010-12
Sidor: 96

Lättläst för vuxna är ett ständigt gissel. Böckerna ska vara skrivna på en lätt svenska men utan att för den del bli tråkiga och färglösa. En inte helt enkel ekvation. 

I En vecka i juni får vi träffa Marie och Mårten som träffas en junikväll på Mosebacke-terassen på Söder i Stockholm. Hon ensamstående mamma vars dotter är hos morföräldrarna under sommaren. Hon unnar sig en utekväll efter jobbet trots den skrala ekonomin. Han en grovarbetare i utkanten av stan som tar tillfälligt i akt att få klä upp sig och få möjlighet att dansa. De möts och tycke uppstår. 

Men sen krånglar det till sig. Boken tycks utspela sig en tid då inga mobiltelefoner existerade (blir tydligt när det gäller klädsel och ideal också tycker jag). Mårten och Marie bestämmer tid för att träffas och Marie ser jättemycket fram emot det. Men så hittar hon inte sitt sl-kort, kontanterna räcker inte till biljetten och bankautomaten vid torget är avstängd. Hon har inget telefonnummer eller ens efternamn på Mårten och kan inte kommunicera varför hon inte kommer. Han å andra sidan står på deras bestämda mötesplats och ilsknar till och undrar vad hon är för kvinna som inte dyker upp. Förväxlingarna kan börja. Kommer de få varandra tillslut?

En vecka i juni vann första pris i LL-stiftelsens tävling om lättlästa skönlitterära böcker och visst, den har sin charm. Jag har svårt att uppskatta en bok där handlingen är lite väl förenklad men jag vill ändå veta hur det går för Mårten och Marie. Sen kan jag tycka att berättelsen är lite väl könsstereotyp, han fixar bil, hon gör utflyktsmaten och så vidare. 

För mig motsvarar En vecka i juni mest en novell snarare än en roman i textmängd, jag kunde med god marginal läsa den under en halvtimmes lunchrast. Det var svårt att hitta bra alternativ till läsning för juni månad så den här gången fick den duga. För mig som sällan läser lättläst literatur för vuxna fick jag ju även lite inblick i den "genren" så det är ett plus i kanten. Hoppas dock på lite mer utmaning för juli månad, har ett par böcker liggande hemma i högen att välja på så det blir spännande att se vad det blir. 

1 kommentar:

  1. Jag läste oxå nyss en lättläst, som jag köpt utan att förstå att det var en sån. Helt OK, men som en novell. Jag skriver en recension så småningom...

    SvaraRadera