lördag 21 juni 2014

Linda Lomelino - Lomelinos tårtor

Titel: Lomelinos tårtor
Författare: Linda Lomelino
Förlag: Bonnier fakta
Utgiven: 2012-04
Adlibris | Bokus

Under våren har jag fått lite dille på att baka tårtor. Bakgrunden ligger i en väggkalender som min kollega valde ut att ha på väggen på vårt delade kontor på jobbet. Att dagligen passera bilder på läckra tårtor är både inspirerande och farligt så snart hade jag fattat modet till mig att baka min första tårta.

Recepten i Linda Lomelinos tårtkalender är hämtade ur boken Lomelinos tårtor och varje månad representeras av en ny tårta. Målet med året har nu blivit att baka alla tolv tårtorna, hittills har jag gjort januari-april. =)

Jag tycker verkligen om Lindas upplägg i sina recept, vare sig det gäller kalendern eller boken. (I kalendern är det färre bilder på hur man gör, annars är recepten så klart identiska). Jag som inte har bakat så värst många tårtor i mina dagar kan ändå tyda recepten och förstå hur jag ska göra. Genom sitt teknikavsnitt i bokens inledning lyckas dessutom Linda lära mig en del tårtgörar-kunskaper jag tidigare inte besatt.

Jag har blivit tårtfrälst och mina köksskåp har fyllts på med både det ena och andra som behövs för att göra fina tårtor. Ett kul om ätt platskrävande intresse! =) Nedan bjuder jag på lite bilder och kommentarer om de tårtor jag hittills har bakat. Enjoy!


Först ut bakade jag Chokladtårta med lakrits till Micke när han fyllde år i januari. Ovan vid att dekorera tårtor och med avsaknad av sprits använde jag en enliterspåse - blev ändå ett helt okej resultat utseendemässigt och smakmässigt är tårtan superb!


Så pass god att jag gjorde ett nytt försök när jag skulle ner och hälsa min lilla systerdotter välkommen till världen i påskas. Nu med inskaffad sprits blev dekoren bättre och mer lik Lindas. Men gillar du choklad och lakrits är detta helt klart en tårta väl värd att baka för den är galet god! Choklad- och lakritskrämen som används som fyllning är to die for!


Banantårta med kolafrosting. Blev tyvärr totalt misslyckad då vi gjorde halva kakreceptet men tog hela frostingreceptet. Rekommenderas ej, blev lite för sött, lite för klibbigt och framför allt svårhanterligt. Men kolasåsen som skulle i frostingen är helt sagolikt god!


En vuxen tårta får du om du bakar Kaffetårta med valnötter. Perfekt till bokcirkeln, hälsar vi i RoLiT.


 Regnbågstårtan förekommer redan på bokens omslag och jag ville såklart testa. Dock tyckte jag det skulle vara en riktig regnbåge! Görs bäst med pastafärger vilka är överraskande lätt att använda även för en nybörjare. Ursnyggt resultat om jag får säga det själv:


Avslutningsvis: Vad är en midsommar utan en gräddtårta med jordgubbar. Lindas variant är lite syrligare, med limecurd som en av ingredienserna och himmel vad gott! Visst ser det somrigt ut?


Löp och köp boken om du inte redan äger den. Jag har lagt beslag på bibblans ex tills jag lyckas på tag på en egen för jag är lite frälst i Lindas tårtor. De är roliga att baka med enkla beskrivningar, är lätta att få fina och smakar himmelskt. Så vad väntar du på?

1 kommentar: