måndag 23 juni 2014

Lisa Moroni - Loka och monsterspegeln

Titel: Loka och monsterspegeln
Författare: Lisa Moroni
Förlag: Rabèn&Sjögren
Utgiven: 2014-04
Sidor: 67

En av mina favoriter förra året för unga läsare var Lokas monsterglasögon. Inte nog med att det handlar om att få glasögon - det innebär också något positivt i att Loka då börjar se en massa monster hon inte hade en aning om fanns. I hissen, i trafikljusen, i papperskorgen.

I Loka och monsterspegeln fyller Loka år och mormor och morfar kommer på besök. Med sig har de bland annat en antik fickspegel i present men vad är det som dyker upp i spegeln? Loka ser inte enbart sig själv utan även ett monster som framträder mer och mer. Men... monster har ju ingen spegelbild! Någonting är väldigt fel och Loka bestämmer sig för att ta reda på vad. 

Det här är en bok jag önskar fanns när jag var liten. En fin och stundom småläskig berättelse ramas in av underbara och färgglada illustrationer av Lisa Moroni själv. En bok att fnissa åt och sträckläsa, studera bildernas detaljrikedom och jämföra med egna fantasin. En välbehövligt tillskott helt enkelt bland de relativt få böcker för de som befinner sig mellan börja läsa och lite tjockare kapitelböcker. 

Jag vill också ha snälla monster i min hiss!

1 kommentar:

  1. Den här ska jag leta reda på och läsa för mina små. Precis sånt som de gillar!

    SvaraRadera