onsdag 4 juni 2014

Marika King - Projekt längtan

Titel: Projekt längtan
Författare: Marika King
Förlag: Damm förlag (Tack för rec-ex!)
Utgiven: 2014-03
Sidor: 380
AdlibrisBokus

Vissa böcker lockar lite extra mycket till läsning. Ibland är det handlingen i sig, ibland hur författaren väljer att presentera boken som avgör det. När det kommer till Projekt längtan är det 100 procent Marika King själv som fick mig otroligt sugen på att läsa. Efter att ha lyssnat till henne både på Books&Dreams författarkväll och på Massolits bloggträff var läsbehovet enormt högt och jag blev överlycklig när boken anlände i perfekt tid för att följa med som påsklektyr.

I boken möter vi Lisa som just är tillbaka efter en tre månader lång sjukskrivning för utbrändhet. Hon klarar första uppdraget lysande och karriären på den välrenommerade konsultbyrån är spikrakt på väg uppåt. Trots det känns ändå allting fel, det känns inte längre som hon är på rätt ställe i livet. Efter att ha satt upp avancerade kalkyler över vilka val hon har att välja mellan och ett avancerat sökande tror hon sig ha hittat rätt. Hon säger upp sig på stående fot och åker som volontär till Ghana. Men att försöka få koll på biståndsvärlden i ett utvecklingsland där arbetsmetoderna är helt annorlunda är inte lätt...

Sedan min egen Afrikavistelse (då jag tillbringade två veckor i Malawi tillsammans med en kursare och vän för att samla material till vår uppsats) har jag haft en helt annan bild av kontinenten Afrika. Böcker som utspelar sig i afrikanska länder har fått en annan innebörd. Jag har med egna ögon sett de kulturer som beskrivs i böckerna, fått ett hum om hur samhällena kan se ut. Nu är jag inte dummare än att jag vet att det är stora skillnader från land till land, mycket beroende på hur väl fungerande landets ekonomi är men ni förstår säkert hur jag menar.

Att få följa med Lisa till Ghana, få uppleva landet i hennes ögon väckte många nostalgiska minnen som förmodligen var en bidragande faktor till att jag tyckte väldigt mycket om boken. Marika King beskriver dessutom miljöerna så levande att jag kan se dem framför mig.
"De bar allting på huvudet, kvinnorna. Rutiga plastkassar, färgglada hinkar, baljor med bananer eller apelsiner. I skräddarsydda klänningar med intrikata mönster och barnen på ryggen gick de längs gatorna med sin stolta kroppshållning och såg inte ut att besväras det minsta av vare sig tyngden eller solen."
Lisa kan tyckas naiv, att hon inte förstår de traditioner och den kultur hon hamnat i, men det är inte lätt att komma till ett nytt land. Jag tycker det är jättespännande att följa hennes väg mot förståelse, mot att lära känna landet och dess invånare, mot att också lära känna sig själv. Kanske märkligt att haka upp sig på just detta men mina egna minnen har format mig och jag kunde inte låta bli att konstant jämföra, fundera och minnas.

Marika King har ett härligt, lättsamt språk och hon bygger i boken upp en stämning som är svår att lägga ifrån sig. Jag vill veta hur det går för Lisa. Kommer hon hitta lyckan, kärleken och svaret på alla sina frågor? Det är inga små frågor och de har inte heller några lätta svar. Det verkar i alla fall vara en av lärdomarna man kan dra när man läser Projekt längtan. 

Jag tycker Projekt längtan är en fin roman med många bottnar och jag håller tummarna för att vi snart får läsa mer av Marika King!

Betyg:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar