måndag 25 augusti 2014

Topp tio av höstens svenska ungdomsböcker

Hallå där! Det är tisdag, och tisdagar betyder såklart Top Ten Tuesday (i alla fall de veckor jag kommer ihåg det, jag är konstant dagvill!). Veckans tema är Top Ten Books I Really Want To Read But Don't Own Yet. Min första tanke är att protestera lite för jag känner faktiskt inte att jag måste äga böcker, även om jag längtar jättemycket efter att läsa dem. Vissa böcker lånar jag hellre på biblioteket! Min andra tanke är att jag vill korrigera veckans tema lite. Det är trots allt SVUNG-vecka! Därför ger jag er nu: Topp tio av höstens svenska ungdomsböcker jag verkligen vill läsa men som ännu inte nått min brevlåda eller ett bibliotek i min närhet.
  1. Per Nilsson - Otopia (rabén&sjögren)
    Lite fusk, den kom till bibblan förra veckan och ligger överst i läshögen, men jag längtar verkligen efter att börja läsa, vill börja helst igår!)
  2. Gunnar Ardelius – Vill ha dig så illa(rabén&sjögren) Mannen med de fina boktitlarna! Om ett kompisgäng efter gymnasiet. 
  3. Marta Söderberg – Ramona (Gilla böcker) låter lite som en klump i magen bok att läsa om en tonårstjej som efter flera år på institutioner nu ska ut i verkligheten igen och bli en "normal" tonårstjej. 
  4. Christin Ljungqvist – Rävsång (Gilla böcker)
    Och för att motivera mig till läsning kommer Christin Ljungqvist tre böcker vara min utmaning i Pocketslover's Tre på tre i höst!
  5. Magnus Ljunggren – Skärvor av J (Bonnier Carlsen)
    Nästa helg har vi bokkalas på biblioteken i kommunen för alla barn som deltagit i Sommarboken 2014. Besöker oss gör just Magnus Ljunggren. Han kommer förmodligen mest prata om sina böcker för yngre barn, men mina ögon dras helt klart till Skärvor av J istället.
  6. Maria Nygren – Miriam om natten (Bonnier Carlsen)
    Hade väldigt dubbla känslor om hennes Fjärde riket men är ändå nyfiken på denna. Och yay, jag vann den hos Läsekoftan igår!
  7. Patrik Lundberg – Onanisterna (Rabén Sjögren)
  8. Eva Susso & Moa Eriksson Sandberg – 8 saker du aldrig skulle våga (Gilla böcker)
    Som jag skrev redan i söndags, den här boken vill jag verkligen läsa, helst nu på en gång!
  9. Magnus Nordin – Varelserna 3: Fristaden (Berghs) Riktigt snygg och mörk grafisk romanserie, lättläst med mycket luft på sidorna och otäcka illustrationer i färg. Ett tips om ni inte läst, jag längtar som sagt efter del 3 nu!
  10. Mats Claesson – Kristallstaden (Bonnier Carlsen) Skriven av ägaren till SciFi-bokhandeln. Ovanligt med svensk Sci-fi för den här åldern.
Bör kanske påpekas att vissa böcker inte kommer förrän i slutet av året, men drömma om att få läsa dem nu kan jag väl få göra? :)

5 kommentarer:

  1. Oj, inga jag känner igen, tack för tipsen.

    SvaraRadera
  2. Får säga som Anna, här var det mycket nytt jag inte var bekant med. Spännande! :)

    SvaraRadera
  3. Det är så kul att Per Nilsson har skrivit en ungdomsbok igen! Han var en av mina stora favoriter i tonåren.

    SvaraRadera
  4. Det var inte många som jag hade hört talas om här. Men Rävsång ska jag absolut läsa, och Miriam om natten är jag lite nyfiken på :)

    SvaraRadera
  5. Rävsång kommer helt klart att ligga på mitt nattduksbord någon gång :)

    SvaraRadera