torsdag 7 augusti 2014

Minirecensioner - swingers och ett märkligt drömrum

Titel: Swing
Författare: Bengt Ohlsson
Förlag: Albert Bonniers förlag
Utgiven: 2014-01
Sidor: 267

Så har jag då också läst den sista skönlitterära boken det pratades om på Books & Dreams författarkväll i mars. Swing har ett minst sagt ovanligt tema, om när frun i huset en kväll föreslår att de ska prova på att gå på swingerklubb. Om tankarna innan, besöket och vad som hände efteråt. 

Jag har inte läst något av Ohlsson innan och är inte så jättesugen på att läsa något mer. Boken beskrivs som "komisk, ömsint och gripande" men jag tycker att den var för långsam och handlingen ointressant. Att jag verkligen inte kan förstå det här med swingerklubbar bidrar nog också en hel del. Jag stör mig för mycket på hela grejen, tror alldeles för mycket på monogami för att ens vilja läsa om något annat. Swing har säkert sina poänger och skildrar det trygga förhållandet kontra jakten på spänning och fantasi i sexlivet rätt bra men nej, absolut ingenting för mig.

Betyg: 


Titel: John Dreamer
Författare: Elise Celine
Förlag: Authorbuzz (ännu en bok från Netgalley)
Utgiven: 2014-02
Sidor: 203

“The only thing in this place that’s true: You will not return to the life you knew” 

Andy wasn’t usually sure about much, but she was absolutely certain this was the weirdest day of her life as she stood stranded in the middle of a great white room with six strangers. Well, they were mostly strangers. She could have sworn she’d seen the guy with the green eyes before, and maybe that was why he kept staring at her. When a man calling himself the Guardian appeared and said they had come to make their deepest dreams come true, they embark on an adventure none of them ever imagined—where anything is possible—and the consequences of their actions would change them forever. 

Vissa böcker är mest märkliga. John Dreamer är en sådan bok. Beskrivningen låter rätt lovande och väckte min nyfikenhet med resultatet är mest... ja, märklig! Den verkar vara väldigt svår att få tag på dessutom. Nu efter mycket letande (finns varken på svenska nätbokhandlar eller Book Depository) hittade jag att den finns att köpa på Amazon... Fast, jag vet inte om jag tycker boken är värd mödan att köpa.

Jag hade vissa svårigheter att förstå den här boken, jag måste ha missat symboliken. Jag förstår att det är en berättelse om att växa upp, att släppa taget om sin svaghet, sin osäkerhet för att något stort. The Guardian måste föreställa någon slags Gud-symbol (han är roligt förresten, har väldigt udda entréer). Men för mig historien blir vanligt, det är för långsamt, för förutsägbar. Jag gillar språket dock, och Elise Celine höll mitt intresse till slutet - jag är som ni vet en "quitter" om jag inte ser några fördelar av boken alls.

Betyg:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar