torsdag 31 juli 2014

Läs ett år: Juli

Titel: Juli
Författare: Tania Kjeldset
Förlag: Rabén & Sjögren
Utgiven: 2011-05
Sidor: 221
Adlibris | Bokus

Jag börjar inse vilken svår utmaning det var som jag gav mig på när jag hoppade på Läs ett år-utmaningen. Att varje månad hitta en titel med månadens namn i som jag faktiskt vill lägga ner tid på att läsa. Jag har hittills gjort en del fynd, men minst lika många bottennapp. Juli hamnar någonstans mitt på skalan.

Varje sommar tillbringar Elin och hennes lillebror Håvard några veckor på Shröderön hos sin farmor. På ön finns också sommarvännerna, däribland Sara. Men något känns fel i år mellan 15-årige Elin och Sara. Sara är inte sig lik och det där som hände förra sommaren ligger fortfarande och skaver hos Elin. Kanske är det också lite trötthet över att det alltid är Sara killarna tittar efter. Och Sara som alltid kräver att få synas mest. Men så träffar Elin Kato, som tycks se henne. 

Kato som är på ön med sin mamma, som bor i gäststugan & den fula husvagnen hos Efmund Dal och hans specielle son Georg. Som inte vill prata om sin mamma, gärna inte ens höra om henne. Mamman som har problem som är svåra att dölja. 

Elin och Kato turas om att stå i fokus i Juli. Det handlar om att växa, vänskap och om att bli kär. Den första fyllan, och bara ytterligare en i en lång rad. Det är fint uppmålat av Tania Kjeldset och Sofia Nordin har gjort ett bra jobb med översättningen. Det är nästan så jag hör Sofias röst också, jag känner den rätt väl efter att ha läst många av hennes böcker. 

Det ligger en hel del tyngd i Juli. Det är inte den ljusa somriga bok jag hade förväntat mig utan i utkanten finns hela tiden det mörka, både det som kan pratas om och framförallt det outtalade. Kanske saknar jag att få känna våra huvudkaraktärer lite djupare, vissa detaljer förblir outtalade. Vilka är de, hur ör deras kontext? Varför åker Elin och Håvard själva till sin farmor? Var finns Katos pappa? Till exempel.

Boken innehåller till min förvåning en karaktär som heter Therese, mitt förnamn brukar inte vara särskilt förekommande i litteraturen. Perfekt tycker jag, som där kan pricka av punkten "Läs en bok där det förekommer en karaktär som har antingen samma förnamn, efternamn eller smeknamn som dig" på Boktyckes läsutmaning 2014. Två utmaningar i en smäll, sånt gillar jag!

Betyg:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar