tisdag 22 juli 2014

Mhairi McFarlane - You had me at hello

Titel: You had me at hello
Författare: Mhairi McFarlane
Förlag: Avon
Utgiven: 2012-12
Sidor: 436

Semestern är slut för den här gången, dags att väcka den semestrande hjärnan till liv igen. Igår tog det emot - dagen slutade med att jag låg däckad i migrän vid halv nio... Men efter 12 timmars sömn är jag vid liv igen! =) Men det var det nästan värt för oj så skön semestern har varit!

Chicklit och semester är ju två sidor på samma mynt och det som passar allra bäst under långa tågresor tycker jag. Jag försvann iväg till McFarlanes Manchester någonstans i trakten av Hässleholm och kom upp till ytan igen först när tåget närmade sig Stockholm. Och det är väl en bra start, inte sant?

You had me at hello har florerat på svenska bokbloggar ett tag nu och fått många goda omdömen. Klart att även jag ville läsa och se "what the fuss was all about". Boken verkar även ha hamnat i god dager på den svenska förlagsmarknaden för i september ger Damm förlag ut den på svenska. (En liten varning för förlagets bokbeskrivning, jag tycker den är lite väl avslöjande!)

Så vad handlar då boken om? En kväll får Rachel nog - under ett gräl med sin sambo och pojkvän sedan många år gör hon slut. Kan de inte ens komma överens om vilken musik de ska ha på sitt stundande bröllop, är äktenskapet och deras förhållande på förhand utdömt! Ett helt nytt liv väntar Rachel - singel har hon inte varit sedan innan college! det blir mycket nytt att vänja sig vid. Flashback till collegetiden där Rachel lärde känna Ben - snygge, hjälpsamme Ben som blev en sann vän och partner in crime. Tills något hände och de tappade kontakten. Tio år senare, när nu Rachel blivit singel, får hon veta att Ben är tillbaka i stan och hon fixar så att de stöter på varandra "av en slump". Vänskapen infinner sig direkt men ett stort dilemma har uppstått - Ben är gift... och Rachel påminns om sitt krossade hjärta som aldrig riktigt kunnat läka...

jag kan förstå varför Mhairi McFarlane har blivit omtyckt för sina böcker. Hon skriver äkta och hennes karaktärer är så mänskliga. jag känner igen mig i Rachel som känner sig så "vardaglig". I hennes förhållande med första stora kärleken som fortsatt på ren rutin fast de kanske borde brutit upp för länge sen. I hennes första stapplande steg som singel igen - hur gör man nu egentligen? Rachel är charmigt klantig och det går inte riktigt hennes väg hela tiden - klantiga uttalanden, alltför godtrogen... och så stiliga Ben såklart, han som försvann men som nu kom tillbaka. Som har glimten i ögat och vill alla väl. Och Rachels vänner som hänger med i alla väder, som finns där. Ett härligt gäng! Jag gillar det här, verkligen! Visst, lite väl förutsägbart men det är väl det som är charmen med chick lit? 

Gillade du Brigdet Jones kommer du definitivt även falla för Rachel! Hon platsar liksom i samma kategori. 

Betyg:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar