måndag 5 maj 2014

R.J. Palacio - Undret

Titel: Undret
Författare: R.J. Palacio
Uppläsare: Johan Svensson, Peter Öberg, Susanne Karlsson, Ester Claesson och Hanna Sjögren
Förlag: Storyside
Utgiven: 2013-03
Längd: 8 CD, ca. 10 h
CD: Bokus
Pocket: Adlibris | Bokus
Den enda anledningen till att jag inte är vanlig är att ingen annan tycker att jag är det.De senaste veckorna har jag levt i en ljudboksbubbla där en liten kille vid namn August Pullman har varit i fokus. Jag har skrattat, gråtit, ilsknat till och känt härlig värme sprida sig i bröstet. Undret kan vara den bästa bok jag läst i år, ja, jag törs säga att den kommer ligga i topp även när året går mot sitt slut. Det är sällan jag blir så berörd av en bok som jag blir av den här.

August, eller Auggie som han också kallas, föddes med ett gravt deformerat ansikte. Nu pratar vi inte gomspalt utan betydligt värre saker. Han har blivit kallad monster och orc och betydligt värre saker därtill. Eftersom han har fått genomgå många och långa operationer har han undervisats i hemmet av sin mamma. När han nu ska fylla tio tycker dock föräldrarna att det är dags för Auggie att börja en riktig skola. I Undret får vi följa hans första trevande veckor i skolan och därefter de berg och dalar som kallas femte klass.

Boken är indelad i kapitel där de viktigaste karaktärerna berättar de olika händelserna från sitt perspektiv. Vi möter, utöver August själv, bland annat storasystern Via, bästa kompisen Jack, och Vias pojkvän Justin. Även om jag gärna hade läst mer av Augusts egna tankar ger det delade berättarskapet ett djup till boken och gör den än mer gripande. 

R.J. Palacio väcker verkligen känslor till liv med sin berättelse. Redan första kapitlet får mig att haja till och väcker massa tankar. Det är därifrån det inledande citatet är hämtat som slog emot mig som ett knytnävsslag. Det är så sant det Auggie säger. Han är som vilken annan tioåring som helst men andra dömer enbart efter hans yttre och placerar honom i facket kallat "udda". Precis som i verkliga livet.

Undret är som sagt en bok som väcker många tankar och känslor. Vissa elevers beteenden får mig att koka av vrede medan andra stycken går mig att skratta högt eller snyfta. Och vad är det som gör en så blödig när djur är inblandade? Vid ett särskilt sorgligt ställe där August hund Daisy var involverad var jag tvungen att stanna bilen eftersom tårarna bara sprutade, det gick inte fortsätta köra.

Ett särskilt plus när det gäller ljudboken är att den är inläst av hela fem olika uppläsare som representerar de olika berättarrösterna. Det gav också ljudboken ett driv framåt som jag ibland saknar när en uppläsare ska stå för flera "röster". 

I biblioteksvärlden klassas Undret som en Hcg-bok, dvs riktad till barn mellan 9-12 år. Jag vet dock inte om jag skulle sticka den i handen på vilken tioåring som helst, Undret kräver sin läsare. Jag kan däremot rekommendera boken till alla er som vill läsa en underbar historia. 

Betyg:
Handling: 5/5
Karaktärer: 5/5
Språk: 5/5
Berättarteknik: 5/5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar