söndag 1 september 2013

Två versioner av otäck läsning

Jag har fortfarande inte hunnit ikapp med sommarläsningen. Här är ytterligare två semesterböcker. Gemensam nämnare är att de var otäcka att läsa bägge två, men på helt olika sätt.

Titel: Evig natt
Författare: Michelle Paver
Utgiven: 2012
Sidor: 240
Genre: spökroman
Språk: svenska

Beskrivning: 28-årige Jack lever ett hopplöst liv i London. Han har gett upp sina drömmar att få studera fysik, är fattig och ensam. Året är 1937 och Europa rustar sig för krig. När Jack blir erbjuden att följa med som radiotelegrafiskt på en arktisk expedition ser han det som sitt livs chans.

Målet för expeditionen är en avlägsen vik i Spetsbergen, Gruhuken. Sjömannen som ska transportera dem vägrar först att göra sitt jobb, han påstår att Gruhuken är hemsökt. Väl där bygger de sig sin koja. I början ser allt ljust ut, det jagas, dricks whisky och äts gott. En efter en blir sedan expeditionens deltagare tvungna att avbryta och snart är det bara Jack kvar. Ensam ska han tillbringa fyra månader i totalt mörker under den arktiska vintern. 

Allt är dock inte som det ska i Gruhuken. Sjömannen hade kanske rätt? Jack känner tidigt ett krypande obehag och en kväll ser han en mörk gestalt stiga ur havet. När han blir själv tilltar obehaget och han vet att han inte är ensam i mörkret. Något vandrar där ute.

Egna noteringar: Michelle Paver är mest känd för sina serier för barn, Vargbröder och nu även Bronsdolken där del 2 precis nått bokhandeln. Evig natt är dock en vuxenroman, och en sjukt läskig sådan.  

Evig natt är en riktig rysare. Jag känner kårar längs ryggraden när jag läser. Jag är egentligen en riktig ynkrygg och klarar absolut inte av att se på skräckfilm, men eftersom jag hade med boken på utlandssemestern och övriga böcker inte räckte till fick jag avsluta den. Michelle Paver är duktig på att måla upp en stämning som nästan går ta på. Gruhuken beskrivs som en vacker plats men att något väntar i kulisserna. Genom att följa Jacks dagboksanteckningar kommer läsaren under hans hud, hans rädsla och ångest skriks ut. 

Jag tyckte att Evig natt var otäck och det kräver sin författare. Michelle Paver är så mycket mer än en duktig barnboksförfattare.


Titel: Stämplad
Författare: Catherine Atkins
Utgiven: 2003
Sidor: 223
Språk: svenska

Beskrivning: Jeff blev kidnappad när han var 13. Två och ett halvt år senare släpper plötsligt hans kidnappare honom och han kan återvända till sin familj. Han försöker att anpassa sig till sitt gamla liv men det är svårt eftersom han är en helt annan person än han var innan allt inträffade. Alla undrar vad som egentligen hände under den tid som han var tillfångatagen. Jeff vägrar att prata om vad som har hänt och vill helst av att bara glömma. Hans familj, framför allt hans pappa, vet inte hur de ska hjälpa honom och gör allt för att försöka få honom att berätta. Sakta men säkert återvänder minnena och en hemsk historia framträder. Kommer Jeff någonsin kunna leva ett normalt liv igen?

Egna noteringar: Kidnappning och utnyttjning av barn är aktuellare än någonsin. Se bara på fallet Ariel Castro i USA nu i år. Precis nu i dagarna släpptes ungdomsromanen Berövad av Liz Coley men även om man går tillbaka lite i tiden går det hitta böcker som berör samma ämne.

Stämplad berättar något så ovanligt i bokvärden som om en kille som blir bortförd och sexuellt utnyttjad. Jag hittade den av en slump när jag gallrade böcker på bibblan innan semestern och jag fann den väldig gripande. Jag lider med Jeff som inte vet hur han ska förhålla sig till det som hänt honom. Hur ska han kunna bete sig "normalt" när hela hans världsbild har förändrats. Med rädslan över att hans kidnappare ska återvända och ta honom igen. När alla ständigt undrar vad som hände under de år han var borta. Jag får rysningar när jag läser och inser ännu en gång vilken otäck värld vi lever i och vilka trasiga människor det finns ibland oss. Språkmässigt är det inget underverk men boken efterlämnar en känsla av obehag, och det tror jag är ett gott betyg i det här fallet.

1 kommentar:

  1. Välkommen igen.
    Vad kul med en riktig bokblogg. Ser fram emot att ha med dej. Vill du så gå gärna med i vår slutna facebookgrupphttps ://www.facebook.com/groups/165196960303489/?fref=ts så blir det lättare att hålla ordning på recensioner mm. Kram Asta

    SvaraRadera