onsdag 11 september 2013

En bok mitt hjärta bultar för

Titel: Mitt bultande hjärta
Författare: Alf Kjetil Walgermo
Utgiven: 2013
Sidor: 208

Språk: svenska

Beskrivning: Amanda ska snart fylla fjorton. Mest av allt vill hon bara hänga med bästisen Jenny eller med David, den finaste killen hon vet. En dag blir dock allting svart och när Amanda vaknar upp är hon på väg till sjukhuset. Det visar sig att hon fått hjärtsvikt. Hjärtat är allt för stort och dåligt, för att överleva behöver hon få ett nytt.

Hur ska det nu gå med David? Vill han vara med någon som inte orkar göra någonting, som ibland inte ens orkar träffas? Det är svårt att ha ett förälskat bultande hjärta när det hotar med att sluta slå.

Egna noteringar: Min första tanke när jag läste om den här boken var att den i sin beskrivning påminde om en annan bok, Ett hjärta till Maria av Gretelise Holm från 1991, som jag läste när jag var yngre. Även där är huvudpersonen en fjortonårig flicka som väntar på ett nytt hjärta. Maria blir också kär, i Marcus, och väntar även hon på att telefonsamtalet som meddelar att de har ett nytt hjärta till henne ska komma . Jag minns fortfarande Ett hjärta till Maria med värme så jag hade höga förhoppningar om Mitt bultande hjärta.

Mitt bultande hjärta visade sig vara precis så fin som jag trodde att den skulle vara. Alf Kjetil Walgermo har på pricken fångat den där känslan  man hade i magen när man var fjorton år och upp över öronen kär. Amanda och David är jättesöta tillsammans. Jag gillar att Amanda inte är sådär jättetjejig utan tuff och modig och David låter som en kille jag själv hade kunnat bli kär i som fjortonåring. 

Allt är inte bara kärlek, det här är en bok som till stor del handlar om vänskap. Amanda och Jenny är bästisar - på riktigt. Ni vet sådana som talar om allting för varandra, blodssystrar som de själva kallar sig. Det spelar ingen roll att Jenny har hunnit få mer former och är mer "tjejig", de finns där för varandra. Tills något händer...

Boken bjuder på en hel del fniss men också tårar. Amanda har trots allt ett svårt hjärtfel och blir riktigt dålig. Hon funderar mycket på livet och döden. Ett möte med en äldre man hjälper mer än hon tror och anar. Återigen visar Alf Kjetil vilken skicklig författare han är. Han kan inte bara väcka pirr i magen när han skriver om kärlek, han får mig också riktigt snyftig på sina ställen.

Jag kommer definitivt sätta denna boken i händerna på tjejerna som besöker mig på biblioteket men jag vill rekommendera den även till vuxna. Dröm er tillbaka en stund, minns glädjen, kärleken och ångesten över att vara fjorton. Det är väl värt lästiden! Ett hjärta till Maria har fått en värdig efterträdare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar