lördag 28 september 2013

Bokbloggsjerka 27-30 september - slaget mellan Sverige och USA

jerka11Veckorna går så fort och nu är det helg igen. Det är med andra ord dags för veckans bokbloggsjerka.

Helgens fråga lyder: Om du skulle göra en snabb inventering av din läsning vilket land skulle då väga tyngst?

Jag var tvungen att resa mig och gå och titta i bokhyllorna men de bekräftade det jag anade, amerikanska författar tar mest plats i min del av bokhyllan och förmodligen även min läsning. Fantasy-, urban fantasy- och dystopilitteraturen domineras av amerikanska författare så det är kanske inte så konstigt.

Men frågan är om det är det jag läser mest?

Jag läser också väldigt mycket svensk litteratur - framför allt om vi ser till barn- och ungdomslitteratur. Vi har alltid haft väldigt skickliga och duktiga barnboksförfattare i Sverige. Det kommer ständigt mycket nytt och roligt från dem. Även om böckerna inte hamnar i min egen bokhylla - det är onödigt att köpa hem samma böcker som jag köper in till jobbet. Jag försöker nämligen att läsa böckerna innan de åker ut i hyllan så jag kan prata om dem om någon frågar.

Svenskt eller amerikanskt? I den matchen tror jag det hittills står oavgjort, 1-1. Matchen fortsätter snart...

5 kommentarer:

  1. Det är ungefär jämställt med amerikanskt och svenskt hos mig också :)

    SvaraRadera
  2. Förr var det mest amerikanskt för mig, nu har det helt och hållet slagit över till svenskt :)

    SvaraRadera
  3. Min favvoläsning är kriminalromaner, och då främst brittisk, så jag gissar att britter är vanligast i mina ännu ej obyggda bokhyllor...

    SvaraRadera
  4. Svenskt för mig! Men det är just det här året. Kommer frågan upp igen kan mitt svar lika gärna vara brittiskt eller amerikanskt.

    SvaraRadera
  5. Fantasy tenderar faktiskt att vara från USA till stor del. Men även Storbritannien finns med där! Så jag tippade på det senare för min läsning.

    SvaraRadera