tisdag 17 september 2013

Lauren DeStefano - Fever

Titel: Fever
Författare: Lauren DeStefano 
Utgiven: 2012
Sidor: 341
Genre: Dystopi
Serie: The Chemical Garden #2
Språk: engelska

Obs! Recensionen innehåller spoilers från tidigare delar.

Beskrivning: Rhine har lyckats fly från Linden och hans onda far Vaughn men det betyder inte att hon är utom fara. Världen utanför är farligare än någonsin och vägen tillbaka till Manhattan är lång. Med Gabriel vid sin sida är Rhine fast besluten över att lyckas ta hem till sin bror igen och leva sina sista år i frihet. De kommer dock inte långt innan de tas till fånga av en bordellrörelse. Medan Rhine tvingas ställa upp som en av Madames showflickor hålls Gabriel neddrogad. Ska resan vara över innan den ens hunnit börja? 

Egna noteringar: Återigen undrar jag varför jag inte läst den här serien tidigare. Jag är fullständigt fängslad av Lauren DeStefanos The Chemical Garden (det är knappt att jag kan slita mig från avslutande Sever för att skriva den här recensionen). Jag tror att DeStefanos framtidsvärld är en av de mest skrämmande jag läst om, och jag har läst om en hel del. Jag skulle verkligen inte vilja vara kvinna i den här världen. Jag kan heller inte besluta mig vad jag skulle tycka var värst - vara fången i Vaughn's herrgård eller tillfångatas av Madame och vara showflicka. Försökskanin och avelssto eller bordellflicka - vad skulle ni välja?

Jag gillar fortfarande Rhine, jag tycker hon är härlig. Hon sätter ett mål och ser till att nå det oavsett vad kostnaden blir och hur många lögner hon än måste dra. Det är svårt att förstå varför de flesta i boken ser henne som svag, hon besitter en extrem styrka. Hon är modig och stark och trots att hon lovar sig själv att inte bli känslomässigt involverad bryter hon ständigt sitt löfte. Hon bryr sig och det får mig att gilla henne än mer. Oavsett vad som händer Rhine har hon dessutom alltid kvar drömmen om att få återförenas med sin tvillingbror Rowen.

Lauren DeStefano har ett fantastiskt språk och hennes karaktärer blir väldigt levande. Jag håller andan när Rhine ligger särskilt illa till, lider med Gabriel när han blir nedslagen, förfasas över Vaughn's grymhet men även över Cecily's egoism. Jag lockas till fortsatt läsning även om vissa stycken är lite väl händelselösa för det går inte förutsäga vad som kommer hända härnäst, boken tar hela tiden nya vändningar.

Jag vill inte avslöja för mycket om bokens handling, det här är en bok du behöver läsa för att förstå dess storhet. Nu håller jag tummarna för att Lauren DeStefano klarar av att sy ihop säcken på bästa möjliga sätt i avslutande Sever. Det lovar gott.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar