söndag 29 september 2013

Reading habits tag

Eftersom jag har blivit taggad av både LiKa läser och Cattis bokblogg känner jag mig manad att svara. INte för att det är svårt att övertala mig, jag älskar ju sånt här :)

1. Har du en speciell plats hemma där du brukar läsa?
I soffan, i sängen, vid köksbordet, vid spisen. Jag läser på alla möjliga och omöjliga ställen här hemma, det går ju inte välja ett. Men efter dagens ommöblering gissar jag att soffan kommer stiga i rang - vilken mysig hörna vi fick till!

2. Bokmärke eller random pappersbitar?
Åh, det är en samvetsfråga tror jag. Jag älskar fina bokmärken och köper nya ibland men sen ska man hålla reda på dem också och de kan dyka upp på de mest konstiga platser i lägenheten. Fast, det gör ju böckerna också för den delen. Jag köpte jättefina page markers på Tiger i veckan, så smidiga - och givetvis i form av ugglor:) Annars brukar det bli papperslappar, kvitton eller vad jag för stunden kan hitta.


3. Kan du sluta läsa närsomhelst eller måste du sluta efter ett kapitel eller ett visst antal sidor?
Jag vill helst läsa ut kapitlet men kan under tvång sluta tidigare. Och ja, det senare händer ibland här hemma, eftersom det där med att läsa klart kapitlet kan bli både ett, två och tre kapitel extra :)

4. Äter eller dricker du någonting när du läser?
Alltså, mitt sötsug är inte av denna värld. En chokladkaka sitter aldrig fel. Problemet är att är jag djupt inne i en bok äter jag utan att tänka på det och utan att egentligen känna smaken. Det senaste året har jag blivit allt mer förtjust i te så en härlig kopp te får gärna följa med mig in i böckernas värld!

5. Brukar du lyssna på musik eller ha på TV:n när du läser?
Absolut inte, då kan jag inte koncentrera mig alls. Helst ska det vara knäpptyst :-) Men jag börjar vänja mig vid att stänga av, bor man två i en liten lägenhet måste man nog det.

6. En bok i taget eller flera samtidigt?
Flera samtidigt, utan tvekan. Jag måste ju ha en vid sängen, en på soffbordet, en vid köksbordet, en i väskan och en på jobbet typ. Jag har blivit bättre på att läsa en i taget, men det är inte riktigt samma utmaning i det.

7. Läsa hemma eller överallt?
Som ni kan förstå av föregående svar läser jag överallt. På möjliga - och omöjliga - ställen. Jag har så sakteliga börjat inse att läsa när jag går inte är allt för lysande, lite för många stolpkrockar har bevisat det, men när boken är alt för spännande går det inte låta bli!

8. Läsa högt eller tyst i huvudet?
Jag läser nog helst tyst. Samtidigt vill jag så gärna dela med mig av böckernas förträfflighet så kommer jag till något särskilt intressant stycke blir det högläsning för sambon. Att han sedan inte förstår dess förträfflighet eftersom han oftast inte har en aning om vilken bok det är jag för stunden läser spelar mindre roll:)

Högläsning för vuxna är annars gravt underskattat. Jag äskar mina sagostunder för barn på jobbet som visserligen äger runt allt för sällan, men att gemensamt läsa en bok med sambon är ren kvalitetstid. Nu var det ett tag sen sist, men Muminböckerna är helt fantastiska att läsa gemensamt. Dags att fortsätta med nästa tror jag, årstiden bjuder in till det.

9. Hoppar du fram i boken eller hoppar du över stycken?
Nej, det gör jag inte. Jag avslutar inte längre böcker som jag ser som meningslösa men om jag läser så läser jag allt.

10. Bryta rygg eller inte?
Bryta ryggen?  På boken? *Chockad* En viktig del när jag håller i mina 6-årsvisningar är att berätta att böcker precis som människor får ont i ryggen om man böjer dem för mycket åt fel håll :-)

11. Skriver du i böcker?
Se föregående fråga... Nej, men, skulle som mest skriva mitt namn i boken. Gillar inte skrufs i böcker!

12. Vilka taggar du?
Känns som att de flesta har gjort den här nu, men jag taggar alla de som känner sig manade. Kommentera gärna med länk till ditt inlägg om du svarar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar