lördag 28 september 2013

Barnboksmingel på bokmässan

Har så mycket att skriva om, så mycket att rapportera om och en hel hög med böcker att recensera. Bokmässan lämnar mig alltid fylld med ny energi och nytt boksug - jag vet knappt vart jag ska börja!

Jag avslutade som sagt min bokmässa med att gå på Barnboksmingel arrangerat av bloggambassadörerna Ingerun från Boktjuven och Ulrica från Västmanländskans bokblogg. Jag hamnade där på ren tur. När jag anmälde mig till minglet i början av månaden var det fullbokat, men så såg jag i onsdags att ett par återbud hade inkommit skickade jag snabbt i väg ett mail.

Efter en dag i 110 på mässan var det skönt att komma till minglet och få slå sig ner i lugnet och prata med andra bokbloggare. Jag träffade Kristin från Läsresan som jag känner igen från bokbloggsjerkan och Paula från Prickiga Paula, vars blogg är särskilt kul att läsa då hon bor i mina gamla hemtrakter. Jag insåg väldigt snart att jag missat en viktig detalj - visitkort! Helt klart ett måste till nästa års bokmässa!

Några som inte hade glömt bort visitkorten!
Efter mingel med andra barnboksintresserade intervjuade Ingerun och Ulrica ett antal författare, illustratörer, litt.vetare, förläggare och en barnbibliotekarie. Intervjuerna var korta men faktiskt väldigt givande. Monterprogram i miniminiformat helt enkelt! :)

Först ut var författaren Tone Almhjäll som i dagarna kommer ut med sin debutbok Törnrosens nyckel. Jag har tidigare skrivit om den som ett av höstens mest intressanta barnbokssläpp så det var kul att höra mer om den och hur den "kom till världen". Häftigt är att den faktiskt gavs ut på engelska innan den gavs ut i författarens hemland Norge.
Tone Almhjäll

Näst ut var Peter Bergting som är författaren bakom fantasytriologin Legenden om Morwhayle. Jag måste erkänna att jag inte har så stor koll på just den serie så det uppskattades. Peters fru är tydligen också författare och Peter kom på idén till boken när han stod och stekte fiskpinnar. "Du måste skriva en bok som handlar om svärdet i soprummet", ropade han till henne för att sekunden efter ropa "förresten glöm det, jag vill skriva den själv!"
Peter Bergting intervjuad av Ulrica.
Jag älskar bilderboken Svea tvättar av Linda Palm så det är en glad nyhet att hon nu kommer med en uppföljare, Svea äter. Precis som i föregångaren avslutas boken med en storyline vilket är jättetacksamt när man läser för mindre barn.

Därefter var det dags för Johan Egerkrans att ta plats på "scenen". Jag har läst om Johans bok Nordiska väsen på många bloggar den senaste tiden och har blivit rejält nyfiken på den. Nordisk folktro har alltid fascinerat mig.


Eva Sehlin som jobbar som barnbibliotekarie på Drottning Silvias barnsjukhus presenterade projektet Jag är boken som är en tjänst som hjälper barn att välja bok. Låter som ett spännande arbete, läs mer om det här.

Olika förlag ger ut böcker som är normkitiska, jättetacksamt för mig som barnbiblotekarie som ofta får förfrågningar från förskolor om detta. Därför var det intressant att höra att de nu allt mer kommer att lägga om produktionen till e-böcker. E-böckerna kommer vara just böcker, utan interaktiva inslag - toppen!

Ett tema som utmärkte sig tydligt var att barnböcker går mot att vara lite mörkare, att de inte måste vara glada och lyckliga längre. Det är mer legitimt att skriva om skräck. Om detta pratade Maria Nilsson som är fil.dr. i litteraturvetenskap vid Linnéuniversitetet. Inte mindre än tre författare kunde ge exempel på detta:
- Mats Jonasson som gett ut flertalet vuxenserier debuterar nu som barnboksförfattare med boken Monstren i skogen som är en självbiografisk berättelse om rädsla och skräck och den skam som det innebär.
- Johanna Rehn som i många år arbetat som illustratör, bland annat till bilderböckerna om prinsessan Isabell ger nu ut en egen bilderbok - Moas mörker - som handlar om en liten tjej som är mörkrädd men som lär sig att trotsa det.
- Slutligen har Cilla Jackert, mest känd som manusförfattare till serier som Spung och Molanders samt nu senast till filmen Känn ingen sorg, nu skrivit en barnbok som heter Dagens katastrofer. I den samlar den ensamma tjejen Majken på just katastrofer som ett sätt att hantera en egen personlig katastrof.

Jag lämnade barnboksminglet med ny inspiration, nya lärdomar och med en härligt välfylld goodiebag. Recensioner på böckerna kommer givetvis dyka upp här på bloggen framöver! Jag önskar att jag hade tagit fler bilder och framför allt bättre bilder från dagen men det får gå ändå.

De åtta härliga böckerna som låg i min påse!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar