måndag 16 mars 2015

Suzanne Collins - Gregor från ovanjord


Jag är inne i en bokpratar-period på jobbet just nu vilket gör att min läsning är väldigt fokuserad på böcker som passar årskurs 2 och årskurs 5. Det finns mycket bra och kul för de åldrarna. Bland annat läste jag Gregor från Ovanjord förra veckan och blev väldigt förtjust. Varför har jag inte börjat läsa denna serie tidigare?

De flesta av er har kanske hört talas om Hungerspelen, kanske till och med läst böckerna och sett filmerna? Det här är en "ny" bokserie (böckerna kom ut 2013-2014 på svenska men på originalspråk kom första delen redan 2003, hela 5 år innan Hunger Games) av samma författare men med ett helt annat innehåll.

11-årige Gregor har det tråkigt. Gregors pappa är försvunnen. Han försvann för 2 år, sju månader och 13 dagar sen. Inte för att Gregor räknar. Familjen har det därför inte så gott ställt och istället för att åka på sommarläger måste han nu vara hemma och passa sin 2-åriga lillasyster Boots. Till och med att tvätta ser han som ett nöje eftersom det bryter av tristessen.

I tvättstugan faller Boots ner i ett hål och Gregor beger sig efter henne. Hålet känns bottenlöst och när de väl landar är det till synen av kackerlackor. Stora kackerlackor, typ 120 cm höga... Kackerlackor som dessutom kan prata. De förs till en stor arena där människor spelar någon bollsport, uppflugna på gigantiska fladdermöss. Alla djur tycks vara ganska groteska på den här platsen. Människorna ser också annorlunda ut, bleka och med lila ögon.

Gregor och Boots har hamnat i Underjord och Gregors ankomst är inte bara välkomnad. Det råder fiendskap mellan de olika invånarna och snart kommer ett krig bryta ut. Det visar sig att hela Underjords öde ligger i en persons händer – Gregors. Det är bara det att Gregor vill ju bara komma hem! Men så får han beskedet om att en person har skådats, den person Gregor längtar efter mest av allting.

Första delen av fem i serien Krönikan om Underjord. Jag drog mig för att läsa den eftersom jag tycker så mycket om Hungerspelen men jag hade inte behövt oroa mig. Gregor från Underjord är både spännande och välskriven med spännande intriger och intressanta karaktärer. Vimsiga kackerlackor (som pratar som Yoda typ), ärrade mördarråttor och förrädiska människor. Gregor från Ovanjord innehåller det mesta. 

Att Suzanne Collins var en skicklig författare kände jag redan till, språket och den dramaturgiska uppbyggnaden är trots allt en av de stora anledningarna till att jag verkligen gillar The hunger games. Trots att Gregor från Ovanjord är Collins debutbok håller den väldigt hög kvalité och jag ser mycket fram emot att läsa resterande delar i serien. Ett extra plus till att boken är avslutande. Även om cliffhangers i slutet av böcker kan främja läsandet är det ibland skönt att kunna avsluta äventyret när man slår igen boken, vara redo för ett nytt äventyr i nästa bok istället.

Titel: Gregor från Ovanjord
Författare: Suzanne Collins
Förlag: Bonnier Carlsen
Utgiven: 2013-05
Serie: Krönikan om Ovanjord
Sidor: 328

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar