onsdag 11 mars 2015

Ally Carter - All fall down


Jag har länge varit sugen på att läsa någon av Ally Carter's serier om mästartjuvar eller spioner (Heist Society eller Gallagher Girls) men det tycks alltid komma något annat i vägen. När jag så hittade All fall down på Netgalley kunde jag inte låta bli att requesta boken i fråga. 

Grace är en våghalsig rebell som är mest känd för sina ständiga olyckor (brutna armar och ben är ingen match för Grace). Hon är van att flytta runt då pappan är med i armén och nu ska hon återigen flytta - hem till morfar ambassadören på USAs ambassad i landet Adria. Grace's liv är lite upp och ner just nu och hon vet bara tre saker med säkerhet. 1. Hon är inte galen. 2. Hennes mamma blev mördad. 3. Hon ska hitta mannen med ärret, och han ska få betala för vad han gjorde! 

Problemet är bara att ingen tror på Grace när hon påstår att mamman blev mördad. Inte hennes familj och inte de nya vännerna på Embassy Row. Grace bestämmer sig för att ta saken i egna händer. 

Jag vet inte om jag egentligen har så mycket att tycka till om den här boken. Den är välskriven, lagom spännande och med flera intriger och ett par rejäla tvistar. Grace är dessutom en intressant huvudkaraktär i och med det att hon målas upp som både en stark tjej och med svagheter. Hon är dessutom inte helt pålitlig som berättare vilket är en spännande vinkling. Även övriga karaktärer fyller ut boken bra - Noah som dyker upp mitt i natten och påstår att han är hennes nya bästa kompis, tyska Rose som är yngre än de andra men en fullfjädrad spion, Megan som tidigare var en vän men som Grace nu inte vet var hon har och så Alexis, den ryske ambassadörssonen som ger väldigt dubbla intryck. Han är beskyddande men samtidigt väldigt undanglidande. 

Efter en lite seg start blir det full action, Grave försöker verkligen att lösa mysteriet med sin mammas död och har svårt att släppa det. Morfadern vill helst att hon ska klä sig i fina klänningar, le och vara glad men det går inte! Istället blir det nattliga äventyr, spionage och farliga jakter i dolda utrymmen.

All fall down är både rolig, sorlig och spännande och jag uppskattade att slutet inte var så förutsägbart som jag trodde stt det skulle vara, jag blev uppriktigt förvånad över vändningarna och blev rätt frustrerad när jag lämnades med en rejäl cliffhanger. 

Till bokens nackdelar hör att den utspelar sig i ett påhittat europeiskt land. Eftersom allt annat är realistiskt blir det bara fånigt att klämma in ytterligare ett land bland alla andra. Förvisso ett litet land men ändå inte hållbart i mina ögon. Kanske var handlingen lite ojämnt fördelad då väldigt mycket hände de sista 50 sidorna, jag hade gärna sett det lite mer utspritt. Sina nackdelar till trots ser jag ändå fram emot att få läsa mer av Ally Carter, kanske skulle fortsätta med Gallagher Girls som finns med på Listan!

De amerikanska och brittiska omslaget skiljer sig åt en hel del. Amerikanska förlaget satsar mer på det nu så populära Divergent/Hunger Games-spåret med "tjej bakifrån i stadssiluett med runt föremål ovanför huvudet" medan brittiska förlaget bjuder på ett helt annat koncept. Omslagen är verkligen som natt och dag, totalt olika. Måste säga att jag föredrar det amerikanska omslaget, det brittiska är lite för barnsligt och säger absolut ingenting om boken. Inte för att det andra gör det heller men... Visst ser det dessutom ut som om de riktar sig mot olika åldersgrupper?


Titel: All fall down
Författare: Ally Carter
Förlag: Orchard Books (rec-ex från NetGalley)
Utgiven: 2015-02
Serie: Embassy Row #1
Sidor: 320
Storpocket: Adlibris | Bokus
Inbunden: Adlibris | Bokus


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar