fredag 13 mars 2015

Bokbloggsjerka 13-16 mars - tid att läsa


Ännu en fredag är här, redan den elfte i år. Är det bara jag som inte hinner med? Helg är det inte riktigt än dock, jobblördag hägrar i morgon...

Den här veckan är det Mia som ställer frågan i Jerkan
"Jag instagrammar en del, och det blir en del bilder på böcker jag läser och bokpaket. Av bokbloggar får jag bara vänliga frågor och kommentarer men av de där "vanliga" människorna kan man få en del dumma kommentarer. Hur hinner du läsa så många böcker?"

Först ut, vad trist att få dumma kommentarer! Jag tror inte jag fått en enda dum kommentar på alla bokbilder jag lägger upp på mitt instagramkonto (heter @dunderskruttet på Insta för den som undrar, don't ask om namnet...). 

Tid till läsning, ett ständigt problem att få till som vi Book lover's ständigt klagar över. Och ändå läser vi betydligt fler böcker än "vanliga" människor, hur?

Jag jobbar heltid som många andra, och trots att jag jobbar som bibliotekarie innebär inte det att jag sitter större delen av arbetsdagen med näsan i en bok. Knappt alls faktiskt, det finns det ingen tid till. För min del handlar det om prioriteringar. Jag läser hellre än bok än att titta på tv, slösurfa (även om även jag fastnar), träna eller gå på stan. Jag utnyttjar den tid jag har - läser på bussen till jobbet, på lunchrasten, i väntan på vattnet att koka upp. Jag avslutar dagen med att läsa och är jag ledig händer det att jag även börjar dagen med näsan i en bok. 

Att läsa mycket har också tränat upp min hastighet. När jag väl sätter igång med en bok, går det fort framåt. Jag har fått flera frågor om jag verkligen hinner LÄSA böckerna eller om det inte är så att jag skummar dem eftersom det går fort men jag läser faktiskt allt! Men man lär sig ju att läsa i hela rader/stycken efter ett tag med ett tränat öga.

Pappa hade varit inne här på bloggen härom veckan och skickade chockat en fråga "Har du verkligen läst 30 böcker i år?" "Nej, svarade jag. Jag har läst 32..." Haha, uppenbarligen kan jag fortfarande chocka mina närmaste =D

19 kommentarer:

  1. Konstigt egentligen att just läsning är så provocerande. Det är ju ingen som frågar någon hur h*n hinner träna så mycket, till exempel :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. nej, det är märkligt. Läsning ses mer som avkoppling från övriga intressen, inte som ett intresse/en hobby i sig. Helt fel!

      Radera
  2. Men synd egentligen att bibliotekarier inte får läsa på arbetstid..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag håller med. Jag får någon timme inför bokprat men inte så att jag hinner läsa allt jag behöver så det blir ju fritiden som går ut.Tur jag även läser barnböcker för nöjes skull! :)

      Radera
  3. Läsningen är tydligen något märkligt eftersom många anser sig tvungna att kommentera en persons läsning. Jag får också frågan om jag verkligen LÄSER eller om jag egentligen bara skummar, men jag läser verkligen och precis som du säger så ju mer man läser ju bättre blir man på det med.

    SvaraRadera
  4. Visst är det konstig att somliga inte betraktar läsning som vilken hobby som helst.

    SvaraRadera
  5. Det där tror jag mycket på: den som läser mycket kan läsa mer. Det är precis som med fysisk träning, det går att träna upp flåset/läshastigheten.

    SvaraRadera
  6. Visst tränar man upp hastigheten och man får ju också en helt annan teknik när man läser mycket.

    SvaraRadera
  7. Jo, en har ju tränat upp läshastigheten också så det går undan, haha. Det tar ju inte alls lång tid att läsa hundra sidor för min del och eftersom böcker är genomsnittligen 300 sidor, känns det som, så blir det ju en del...

    SvaraRadera
  8. Haha ja läshastigheten har verkligen tränats under åren :)

    SvaraRadera
  9. visst tränar man upp läshastigheten. men somliga böcker tar i alla fall mycken tid . man läser sakta för att man verkligen inte vill gå miste om ett ord.

    SvaraRadera
  10. När man väntar på något annat är det perfekt att läsa , som i köer. Frukostläsning oxå. Frukostläsning är bäst! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eftersom jag 9 dagar av 10 inte äter frukost förrän på jobbet när övriga tar fikarast så är inte frukostläsning något jag gör särskilt ofta. Läsning istället för att gå upp och hinna med frukost däremot!! :)

      Radera
  11. Man kan träna upp hastighet på läsning och till och med använda sig av tekniker för att snabbläsa. Men frågan är om det är intressant när det kommer till skönlitteratur. Ska man inte ta sig tid till att njuta av boken? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag njuter inte mindre för att jag läser ganska snabbt. Jag skulle aldrig testa på och öva på tekniker för att läsa snabbare men jag vill ju samtidigt inte läsa långsammare än vad jag gör bara för att!

      Radera
  12. Visst handlar det om prioriteringar. Att välja vad man tycker är viktigast eller vad man tycker bäst om att göra. När jag var yngre och jobbade, hade små barn, tränade och handarbetade så hade jag ändå tid med läsning. Idag fattar jag inte hur jag hann med allt :)

    SvaraRadera
  13. Jag läser faktiskt ganska sakta, men jag lyssnar på en hel del ljudböcker.

    SvaraRadera
  14. Ibland önskar jag att jag kunde läsa på lunchen, men då pratar vi för det mesta jobb :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. för mig beror det på tid och dag jag har lunch. Vissa dagar har resten av kollegorna pass ute i biblioteket och då är det garanterat bok som lunchsällskap :)

      Radera