måndag 30 mars 2015

Äntligen fler tecknade serier för barn!

När jag växte upp brukade jag hänga en hel del på mitt lokala bibliotek (suprise, suprise). På barnavdelningen stod en stor sittvänlig soffa där man bland annat kunde sitta och lyssna på kasettband med lånade hörlurar. Jämte soffan i en back bodde alla seriemagasin.

Jag brukade ofta sitta i den där soffan, läste böcker, lyssnade på band men framför allt läste jag alla de där serierna om och om igen. Där fanns Tintin, Asterix och Goliat, den lilla indianen Yakari och Ensamma mamman, Eva och Adam och Berts dagbok. 

Det här är minnen jag delar med många andra 80- (och förmodligen även 70-)talister. Men så hände någonting på 90-talet. Det kom inga nya seriemagasin. De tackade för sig, sa adios och adjö och försvann. Sedan dess har det sett mörkt ut på seriefronten för barn. Detta trots att de få seriemagasin som kommit har haft bra statistik. Både Bleckmossen, böckerna om Lou och fram för allt Amulett har gått som smör på biblioteken de senaste åren. 

Under 00-talet har det börjat produceras serier igen, men de allra flesta har haft vuxna som målgrupp. Jättebra det med men jag har faktiskt saknat serier riktade till barn. Det finns ett hålrum i hyllorna där, vilket märks på de bibliotek jag jobbat på. Vi pratade senast härom månaden om att vi saknade nyutgivna serier, de fåtal som kommit ut räcker helt enkelt inte till. Därför tycker jag det är jättekul att Rabén & Sjögren nu gör en storsatsning på seriemagasin för just barn, något de med Fabian Göranson och Josefin Svenske i spetsen presenterade på bokfrukosten jag var på i torsdags.


I vår kommer fyra album - Mamma Mu firar kråkan, Katten & Ekorren på Sommarön, Ariol: Jag är en åsna! och Trollskogen. Till hösten kommer ytterligare fem. Det är serier som riktar sig mot yngre barm, 6-9 år, till de som precis håller på att lära sig läskoden. För vissa barn är det svårt att ta sig steget från bilderboken till kapitelböcker och där har serier en viktig roll att fylla. Men dessa serieböcker är enligt förlaget inte alls tänkta att fungera som morötter (dvs lättlästa så det går ut över handlingen) utan de är roliga med bra och läsvärt innehåll.


Loka Kanarp presenterar Katten & Ekorren på Sommarön som verkar vara en riktigt charmig berättelse om en försiktig och rädd katt och en framåt ekorre.


Jujja Wieslander med sin Mamma Mu. Mamma Mu som började som en sång och har kommit i hur många olika versioner som helst, böcker, filmer, gosedjur osv... Nu även i serieformat. Kul, jag gillar Mamma Mu!

Jag gillar som sagt verkligen serier, det är barndom för mig. Jag hoppas att fler förlag hoppar på den nya serievågen och att vi snart får se fler nytänkande serier för barn. Det behövs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar