torsdag 19 mars 2015

Diana Gabaldon - Slända i bärnsten


Varning! Läs inte den här recensionen om du inte har läst Främlingen!

Iverness 1968
Claire och hennes dotter Brianna söker i bokens inledning upp Roger Wakefield (kyrkohederns son som nämns redan i Främlingen). 20 år har gått sedan Claire kom tillbaka genom stenarna. Nu är det dags för Brianna att få reda på sin riktiga bakgrund. Om det är svårt att förstå att ens pappa var en politisk vilde tillika skotte från 1700-talet? Jo, det kan man väl säga. Claire måste berätta allt från början.

Tillbaka till Le Havre 1744 med andra ord, till det som hände efter det att Främlingen slutade. Genom att berätta kan kanske Claire även få reda på vad som hände med Jamie och hans män.

Slända i bärnsten är spännande och precis lika välskriven som Främlingen men jag väntar hela tiden på att något mer ska hända. Inte för att det inte händer något, här kan man snacka om att det är actionspäckat. Jamie och/eller Claire verkar vara mästare på att hamna i trubbel, HELA TIDEN! Det jag sitter som på nålar och vill ha svar på är om Claire och Jamie kommer återse varandra?! Cliffhangern i bokens inledning, den att Claire är tillbaka i modern tid, ger verkligen min nyfikenhet rejält med näring.

Ok vad spännande den här serien är. Den är även intressant ur ett historiskt perspektiv, då den berättar historien om hur det kan ha gått till när Bonnie Prince Charlie försökte ta tillbaka makten över Skottland. Kampen mellan jakobiter och engelsmännen är inte direkt en kamp jag varit bekant med sen tidigare. Spänning, historia, kärlek och hat - vad mer kan en egentligen begära av en bok?

Denna nummer två i serien nådde måhända inte helt upp till samma nivå som Främlingen men den var ändå riktigt, riktigt bra och jag kunde för mitt liv inte släppa taget om boken eller handlingen. Jag levde och andades Gabaldon från bokens första till sista sida och jag kastade mig över bok tre, Sjöfararna, så fort jag hade läst ut den här. Om inte det är ett bra betyg så vet jag inte vad jag ska skriva.

Titel: Slända i bärnsten
Författare: Diana Gabaldon
Förlag: Bra böcker
Serie: Outlander #2
Sidor: 788
Nyutgivningen i storpocket: Adlibris | Bokus

1 kommentar:

  1. Vad kul att du har fastnat för den här serien :) Jag gillade Slända i bärnsten lika mycket som jag gillade Främlingen, men tyckte att Sjöfararna tappade lite jämfört med dem. Det ska bli kul att höra vad du tycker!

    SvaraRadera