onsdag 4 december 2013

Skrämmande statistik kring ungas läsförståelse

Igår presenterades resultaten i PISA 2012. Som väntat var det ett skrämmande resultat som undersökningen påvisade. Svenska femtonåringars kunskaper inom matematik, naturkunskap och läsförståelse fortsätter att försämras och ligger nu under OECD-genomsnittet.

OECD (Organisation for Economic Co-operation and Development) är en internationell organisation som arbetar för samarbete mellan industriella länder med demokrati och marknadsekonomi och består av 34 medlemsstater. I PISA 2012 presterar 19 av dessa 34 länder bättre än Sverige i läsförståelse. I matematik och naturkunskap är det hela 25 länder som presterar bättre. Skrämmande siffror som låter än värre när det dessutom i Skolverkets pressmeddelande framgår att Sveriges resultat är den sämsta resultatutvecklingen av samtliga OECD länder.

Flickor är fortfarande bättre än killar i läsförståelse, ja, glappet har till och med ökat och det bådar ju verkligen inte gott. Hur ska det här sluta? Någonstans måste det ha gått allvarligt fel. Har skolan misslyckats? Det verkar ju nästan så. Samtidigt ska man inte skuldbelägga enskilda lärare, de gör så gott de kan. Större klasser och mindre lärartäthet är nog delvis bovar i dramat, men eftersom det är länge sedan jag gick i skolan har jag svårt att uttala mig om det.

Vår käre skolminister Jan Björklund säger i en intervju till DN att resultatet är allvarligt för dem det berör och för Sverige i stort. Samtidigt menar han att de reformer som sittande regering genomfört helt enkelt inte hade hunnit få genomslag innan undersökningen gjordes, den gjordes innan skolreformen. Ska vi tolka det som att de inte ser sig själva som skyldiga? Undersökningen gjordes förvisso 2012 men så vitt jag har nuvarande regering suttit sedan 2006...

Bibliotekens roll då? Jag tror att vi här bör se främst till skolbiblioteken eller bristen på dem. Min gissning är att läsförståelsen skulle kunna förbättras genom att det på varje skola finns ett välfungerande bibliotek med arbetande skolbibliotekarie. Skolbibliotekarier finns idag på långt ifrån alla skolbibliotek och det är inte samma sak att en lärare basar över ett litet rum med böcker, böcker kan inte ensamma bilda ett bibliotek. Det är inte bara att köpa in lite böcker hipp som happ och tro att det fungerar.

Jag måste fortsätta fundera på det här. Jag återkommer med mer tankar nästa vecka.

4 kommentarer:

  1. Jag blev faktiskt förvånad över just läsförståelse resultatet. Det trodde jag att vi var bättre på. Jag har ingen aning om hur det här testas, om det bygger på nationella prov eller något helt annat men jag funderar över vilka typer av texter som de prövas på. Det spelar ju en roll i det hela med. Dessutom funderar jag på att vi har ett multi-kulturellt samhälle, många är inte födda i Sverige idag och har ej svenska som sitt modersmål - det påverkar ju också!

    Jag är dock inte så förvånad över matte och naturkunskapsresultaten. Det finns ju en anledning till att typ ingen vill bli lärare i dessa ämnen. Möjligen för att vi inte är duktiga på det!

    Några tankar. Tack för mig! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. måste svara direkt känner jag.
      Du nämner det multi-kulturella samhället. När det kommer till läsförståelse visar forskning att detta enbart påverkas marginellt av mångkulturalitet. Läsförståelsen minskar inte om du har ett annat modersmål eftersom kan du läsa på ett språk så hjälper det dig i förståelsen av ett annat. Jag jämför det med att jag förstår en engelsk text i stort sett lika bra som en svensk eftersom jag förstår kontexten och hur en text är uppbyggd. Men bra att du kommenterade om detta, det står på min lista över ämnen att ta upp :)

      Tack för din kommentar!

      Radera
    2. Jag spekulerar ju bara om mina tankar kring detta - tyvärr är väl det allt vi kan göra än så länge. Men jag köper absolut det du säger vi drar ju nytta av alla språk vi kan. Jag tyckte bara det var en intressant aspekt för att jag har träffat gymnasieelever som bara har varit i Sverige i några månader och jag kan förstå att det bara är marginellt som detta påverkar resultaten men samtidigt påverkar det ju.

      Jag vet inte hur insatt du är i detta men vet du vad man använder som grund till PISA? Är det nationella prov eller något helt annat?

      Radera
  2. Jag tror att en anledning till att så få vill bli matte- och no-lärare är att om man är duktig i de ämnena så har man stora möjligheter att få ett arbete med mycket bättre lön och arbetsmiljö än vad du får som lärare.

    Min teori är att en av anledningarna till Sveriges dåliga resultat är att skolan och kunskap överlag inte anses så viktigt, tyvärr. Vi ledde ju ligan om vilka som kom försent mest, och vem har inte hört (manliga) kändisar nästan stolt tillkännage att "jag har aldrig läst en bok". Skulle ju ha föredragit om de sagt det lite mer skamset :)

    En annan diskussion är ju om PISA egentligen spelar någon roll? Vad är det de mäter, är det den typen av kunskap som är viktig?

    SvaraRadera