torsdag 5 december 2013

Julfika och bokbasarer - bibliofilvarning deluxe!

Det nalkas mot jul vilket börjar märkas på bloggar och i ens närhet. I bokvärlden i allmänhet och Stockholms bokvärld i synnerhet innebär detta att förlagen bjuder in till julfika, julmarknad och julbasar. Trevlig trevligt, men farligt farligt när man har anlag för bibliofili.

Idag lämnade jag jobbet tidigt för att bege mig till de slingrande gatorna på Södermalm. Jag färdades backe upp och backe ner på knaggliga kullerstensgator och befann mig plötsligt i de små lokalerna tillhörande Sekwa förlag. Johanna och Anna tog emot med glögg och skumtomtar och ett välfyllt bokbord. Fransk litteratur har inte helt funnit sin väg hem till mina hyllor även om jag faktiskt insåg att jag läst några av Sekwas böcker tidigare. Jag tycker till exempel att Kod 400 är en helt underbar liten roman om en landsortsbibliotekarie i Frankrike som genom en lång monolog om arbetet på biblioteket visar på både frustration, ångest och kärlek till böcker. Jag plockade ihop lite böcker för att fortsätta utforska den franska författarvärlden. Ska bli spännande!


Sedan var det bara att dra upp dragkedjan på jackan, fluffa upp sjalen och bege sig ut i Stockholmsmörkret. Dagen till ära har det varit Boksöders julbasar så det fanns mycket att upptäcka. En lång trappa ner hittade jag Modernistas kontor. Det var svårt att hitta någon bok jag ännu inte läst och ändå var sugen på men en liten bok hamnade i kassen och fick följa med hem till sambon som är den som gjort mig till ett iFån.


Färden tog mig vidare via Leopard förlag där jag fick några anteckningsblock (älskar just dessa) till Alfabeta uppe vid Mosebacke. Decemberregnet och mörkret dolde den annars vackra utsikten över Stockholm men inne på Alfabeta fann jag åter stämningen bland trevliga bokhögar. Ett supererbjudande på Tove Janssons fantastiska böcker om invånarna i Mumindalen fick mig bli mjuk i knäna så de hamnade omedelbart i kassen och samlingen är nu komplett, mjukis-Trollet var en trevlig bonus.  


Vad vore en förlagsrunda utan lite kändisspaning och det kunde jag slutligen bocka av hos Ordfront som delade lokaler med Galago och En bok för alla. Dit anlände jag nämligen samtidigt som Sven Wollter vars bok Pojke med pilbåge precis hade anlänt från tryckeriet. Ingen bok för mig men jag passade på att bläddra lite och kan rapportera om en fin bok med mycket bilder och poetiska texter. Med detta tog jag mina kassar och begav mig norrut igen. 

I onsdags förra veckan tog jag också en tur in till Stockholm för lite shopping och för att gå på Natur & Kulturs julmarknad. Många bord var uppdukade med barn-, vuxen-, och faktaböcker av både gammal och ny modell till helt okej priser. Årets första glögg kunde också prickas av på listan.

Välfyllda högar
 Klarade såklart inte av att lämna lokalen utan lite köp och nedanstående fick flytta med hem. Jag anar att jag kommer ha lite svårt för Lena Anderssons Egenmäktigt förfarande men så nära efter Augustpriset så kunde jag inte låta bli den. Johanna Wester lyssnade jag på när hon var med på Release me tillsammans med Sara Kadefors och jag kände mig sugen på att prova på.


 Det är lite skrämmande med all påfyllnad av bokhyllorna - det börjar snart bli dags att öppna upp en adoptionsflik! Givetvis har jag under dagarna passat på att ladda upp med julklappar men de kan jag ju inte lägga upp här. Tyvärr glömde jag bort att ta bilder på plats så ni får hålla till godo med bok-bilder.

Dags att krypa under täcket. Har suttit och spanat på vädersidorna och hoppats på positiva besked. Väskan är nämligen packad för en tjejweekend i Malmö och oron är nu stor att tågen inte kommer gå som de ska. Förra året exakt den här veckan var Stockholm skådespel för tjejweekend och dit fick jag fara med enbart jobbväskan efter att ha tillbringat natten sovandes på en soffa på biblioteket - vi blev insnöade - så snacka om att vi har otur i planeringen. Så håll alla tummar ni har tillgängliga så hörs vi!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar