måndag 3 februari 2014

Sofia Nordin - Spring så fort du kan

Titel: Spring så fort du kan
Författare: Sofia Nordin
Förlag: Rabén & Sjögren (Rec-ex, tackar!)
Utgiven: 2014-01
Sidor: 209

Jag blev glad när jag hörde att det skulle komma en fortsättning på Sofia Nordins fina men hemska ungdomsdystopi En sekund i taget. Det var en av mina favoriter bland böcker för unga förra året. Spring så fort du kan tar vid där den tidigare slutade, med att Hedvig och Ella hittar Ante. Berättarperspektivet har nu skiftat till Antes synvinkel. 

Ante flydde ut i skogen när smittan drog fram. Det första han känner när han ser tjejerna är rädsla, tänk om de bär på sjukdomen?! Samtidigt bubblar det av lättnad och glädje i magen - känslan att han inte är ensam är så otroligt skön. Frusen och halvt ihjälsvulten får han följa med tjejerna till gården och blir en del av deras gemenskap. Djuren ska fortfarande skötas och förberedelser måste göras för att klara en vinter. 

Sofia Nordin har återigen lyckats skapa en fängslande berättelse. Den skiljer sig en hel del från föregångaren för fokuset i Spring så fort du kan ligger inte helt på förödelse och på överlevnad utan tar även upp vanliga tonårsbekymmer; vänskap, kärlek, kåthet, svartsjuka. Sorgen efter sin döda mamma och andra vänner hemma varvas nämligen med helt andra tankar. Det blir nämligen lite besvärligt när man är tre och de andra två är tjejer. Ante brottas med sitt dåliga samvete. För får man vara kåt när resten av världen dött i feber? 

Spring så fort du kan saknar en del av den spänning som jag tyckte så mycket om i föregångaren. Det är dock inte helt och hållet till bokens nackdel. Efter förödelse och död måste livet gå vidare och att skildra detta genom traditionella tonårsproblem är skickligt. Tyvärr hakar jag upp mig lite på att Ante redan från start jämför och bedömer Hedvig och Ella, undrar vem av dem han ska tycka om. För det tycks självklart att han måste välja att bli kär i en. Men samtidigt, han är 14 år, jag tror det karaktäriserar den åldern rätt bra. 

Jag gillar det här. Jag blir inte riktigt lika såld som i En sekund i taget, jag tyckte ju så mycket om Hedvig som berättarröst, men det är helt klart en mycket läsvärd bok. Jag läste den i ett svep och timmarna gick fort. Nu vill jag ha mer!

Betyg: 
Handling: 4/4
Karaktärer: 3/5
Språk: 4/5
Berättarteknik: 4/5

1 kommentar: