lördag 22 februari 2014

Bokbloggsjerka 21-24 februari - en riktig ångestfråga!

Veckans jerka får det att krypa längs ryggraden och liknar snarare en mardröm. Om du bara fick läsa en bok för resten av ditt liv, vilken skulle det vara?

Vilken ångestframkallande fråga! En enda bok för resten av livet, det är många år det! Jag vet att jag rös när jag läste Ally Condies Matchad-trilogi där staten valt ut de 20 verk som är godkända att läsa, men där har man ju i alla fall tjugo att välja mellan.

Bibeln hade kanske kunnat vara ett alternativ. Det är många böcker i en, den har djup och både kärlek, mord och hämnd. Dessutom var det ju faktiskt så förr att många satte ett likhetstecken mellan "att läsa" och Bibeln. Klarade de så kanske jag skulle kunna det? Men nja, det känns inte helt som min melodi.

Det finns så mycket böcker jag älskar och vill läsa många gånger, så många böcker jag vill läsa för första gången också. Men okej, ett val - en bok. Godnatt mister Tom av Michelle Magorian får valet bli. Jag har redan läst oräkneliga gånger, hittar fortfarande nya aspekter och saker jag inte tänkt på tidigare. Men jag väljer under protest!

13 kommentarer:

  1. Har inte läst den, men borde kanske. Tack för tipset.

    SvaraRadera
  2. Den är jag lite nyfiken på, nu ökade intresset!

    SvaraRadera
  3. Jag tror vi är många som får ångest av veckans jerkafråga!

    SvaraRadera
  4. jag blir nyfiken, den har jag inte läst

    SvaraRadera
  5. Det var den första boken som fröken läste för oss i skolan. Riktigt bra bok och jag minns att jag lånade mig ett exemplar av boken ur skolbiblioteket för att jag inte orkade vänta på att läraren skulle läsa en gång i veckan. :P

    SvaraRadera
  6. Godnatt mister Tom är ju så underbar :) Bra val!

    SvaraRadera
  7. Aha, kanske en bok man borde läsa då :)

    SvaraRadera
  8. Hemska tanke, hoppas man aldrig måste göra ett val att endast få läsa en endaste bok :)

    SvaraRadera
  9. Älskade den både när den var högläsningsbok i skolan och när jag sedan läste den själv :)

    SvaraRadera
  10. Vi hade den också som högläsningsbok. Visst borde man ha mer högläsning för vuxna? Det händer liksom något speciellt när man lyssnar i grupp. Ljudböcker är inte alls samma sak.

    SvaraRadera
  11. Tror jag fått denna läst för mig när jag var barn men har inget direkt minne av den, skulle kanske läsa om den själv nu...

    SvaraRadera
  12. Men åh, den boken hade jag helt glömt. Läste den när jag var liten och älskade den minns jag. Den ska bli kul att läsa om.
    Tack för påminnelsen :)
    / Lisa

    SvaraRadera