lördag 25 januari 2014

Catharina Ingelman-Sungberg - Kaffe med rån


Titel: Kaffe med rån
Författare: Catharina Ingelman-Sundberg
Förlag: Forum
Utgiven: 2012-08
Sidor: 365
Adlibris | Bokus | cdon

Beskrivning (från förlaget): Märtha, Snillet, Krattan, Stina och Anna-Greta har det långtråkigt där de bor på servicehuset Diamanten. Dålig mat och trist bemötande, för lite motion och ständiga besparingar. Antagligen skulle de ha det mycket bättre i fängelse!

Märtha får en snilleblixt - de ska begå ett brott och se till att de blir dömda. Någon typ av ekonomisk brottslighet, en liten kupp av något slag. Bytet ska de skänka till fattiga och gamla. Kunde Robin Hood så kan väl vi!

Med rollatorerna i högsta hugg tar gänget in på lyxhotell där det finns gott om förmögna gäster. Men allt går inte som planerat. För att lyckas måste de tänka ut det perfekta brottet. Äventyret tar fart. Snart finner sig Pensionärsligan indragen i den undre världen och vad som helst kan hända.

Egna noteringar: Den här månaden är det Catharina som har valt bok till Bloggdalas bokcirkel och hennes val föll på Kaffe med rån. Jag hade bläddrat lite i boken då och då när jag har satt upp den på hyllan och har även rekommenderat den till flera låntagare men har själv inte haft något större behöv att läsa den. Det visade sig att den var oväntat lätt att ta sig igenom.

Ni är säkert alla bekanta med Jönssonligan? Det här är Jönssonligan som pensionärer. Vi möter Märtha, a.k.a. Sickan, som knäcker idéer som ingen annan, hjärnan bakom pensionärsligan. Snillet a.k.a. Harry, som hittar på uppfinningar du inte visste du behövde. Krattan - det är Vanheden det. Snusnäsduk runt halsen och en riktig kvinnotjusare. Stina och Anna-Greta kombinerat skulle nog passa in i rollen som Doris...

Precis som i Jönssonligan blir det här lätt krystat. Visst, idén är jättesmart och en dänga till äldrevården, tyvärr kommer ju rapporter lite nu och då om dålig äldrevård. De äldre i den här boken får nog, och inser att det nog är bättre i fängelset. De begår ursprungligen inte ens rånet för pengarnas skull utan för att få sitta i fängelse... Märkligt men sant.

Även när det gäller själva brotten går det dra tydliga liknelser till Jönssonligan. Ursprungsidén går inte riktigt som de tänker sig med Sickan, eller jag menar Märtha, kommer på en lösning på detta också med en ny plan såklart. Givetvis (ni som är rädda för spoilers, titta bort) går allt vägen i slutändan och de sitter där med storkovan, så klart.

Kaffe med rån är ingen högkvalitativ roman men den har sina poänger. I vår kommer fortsättningen som fått namnet Låna är silver, råna är guld. Jag tror jag återgår till att rekommendera boken till andra och överlåter läsandet till dem.

Betyg:

2 kommentarer:

  1. Själv skulle jag gömma undan boken i hyllan och aldrig rekommendera den till nån... Jag tyckte den var kass, verkligen kass! Hahaha, det är just det här som gör att det är bra för mig att vara med i Bloggdala, jag behöver få reta upp mig lite ibland!

    SvaraRadera
  2. *skrattar* Kan inte låta bli att fnissa åt Frejas kommentar för jag håller med!! INGET med denna bok var bra! När jag läser din recension så slås jag av varför jag tycker som jag gör - jag har aldrig roats av Jönssonligan heller! En enda av filmerna har jag FÖRSÖKT att se - men den var så dum att jag vred mig av skam.. Verkligen en träffande jämförelse! Och hon har alltså skrivit en fortsättning? Gu' bevare oss alla!!!!

    Kram

    SvaraRadera