tisdag 27 januari 2015

Topp tio framtida bokcirkelböcker

Nu var det ett bra tag sedan jag deltog i en Top Ten Tuesday, mina TTT-inlägg tycks bli allt mer sporadiska men är lika roliga att knåpa ihop varje gång jag ger mig på dem. Den här gången handlar det om framtida bokcirkelböcker - om jag får bestämma. Nu är det faktiskt snart min tur att bestämma cirkelbok i min nya bokcirkel och jag vet redan vilka böcker jag ska föreslå. Just dem håller jag hemliga ett tag till men här är tio andra böcker jag gärna skulle vilja läsa och cirkla kring:

"Ten Books I'd Love to Read With My Book Club"


1. We were liars/Kanske är det allt du behöver veta - E. Lockhart
Efterlyste bokcirkel om denna så fort jag hade läst ut den. Finns så mycket dolt i berättelsen som skulle må bra av att pratas om!

2. The Hunger Games/Hungerspelen - Suzanne Collins
En bok jag funderar på att testa på cirkeldeltagarna i bibblans bokcirkel då jag misstänker att inte så många av dem har läst något av dagens ungdomsboksutgivning. Och för att boken är bra och innehåller många aspekter att diskutera.

3. Hotel on the Corner of Bitter and Sweet/Hotellet i hörnet av bitter och ljuv - Jamie Ford
För att jag gärna vill läsa mer om japanernas situation i USA efter Pearl Harbor. Och för att den helt enkelt låter väldigt läsvärd!

4. The Rosie Project/Projekt Rosie - Graeme Simsion
Låter helt enkelt som en utmärkt cirkelbok. Det är spännande att läsa och prata om personer som ser på världen på ett helt annat sätt än gemene man.

5. The Catcher in the Rye/Räddaren i nöden - J.D. Salinger
En Listan-bok som känns som en typisk bok att bokcirkla kring. Det är i alla fall den känslan jag fått och förmodligen sparar jag den läsningen tills en bokcirkelmöjlighet dyker upp.

6. The Curious Incident of the Dog in the Night-Time/Den besynnerliga händelsen med hunden om natten - Mark Haddon
Se nummer 4.

7. An Abundance of Katherines/Katherine-teorin - John Green
Det finns så mycket dolt i Greens skrivsätt att hans böcker växer genom att prata om dem. Pappersstäder blev till och med en helt annan bok efter jag bokcirklat den, tror det kommer vara samma sak med den här titeln.

8. The Bell Jar/Glaskupan - Sylvia Plath
Jag upphör aldrig att förvånas över mig själv. Var nära att plocka med den här hem igår. Skulle aldrig inträffat för ett par år sedan. Kanske skulle en bokcirkel göra susen här? Den låter ju lockande!

9. Fangirl/Fangirl - Rainbow Rowell
Åh, min favvobok kommer ju snart på svenska. Tänk om jag kunde hitta någon att bokcirkla med. Kommer läsa även översättningen och det finns SÅ mycket att prata om i den här boken!

10. Goodnight mister Tom/Godnatt mister Tom - Michelle Magorian
En av mina absoluta favoriter som man kan läsa sig mycket av. Kan läsa och prata om den här i evigheter!

Hade jag fått den här listan för 5 år sedan hade jag bett den som gav den till mig att tänka om. "Jag läser inte den typen av böcker". Nu blir jag sugen på att göra det här till min läslista för våren. Tänk vad man kan förändras!

8 kommentarer:

  1. Det finns nog många böcker som skulle må bra av att pratas om :)

    SvaraRadera
  2. Många härliga titlar :) Hungerspelen vore verkligen kul att diskutera kring.

    SvaraRadera
  3. Många fina titlar här! Lockhart är jag riktigt nyfiken på och Projekt Rosie finns i min läshög.

    SvaraRadera
  4. 2, 3 och 4 har jag läst och det finns mycket att prata om vad gäller de böckerna!

    SvaraRadera
  5. Både We Were Liars och THG är böcker jag själv gärna skulle diskutera i en bokcirkel, så bra val. Och Fangirl är ju självklart fantastisk. I övrigt så läste jag The Bell Jar på högstadiet och älskade den, så det är en bok jag gärna rekommenderar. :)

    SvaraRadera
  6. Många bra tips, vissa har jag läst, andra inte.

    SvaraRadera
  7. Har du någon aning om ungefär när Fangirl kommer på svenska? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Självklart! Prel. 9/3 :D http://www.bokus.com/bok/9789150220773/fangirl/

      Radera