fredag 2 januari 2015

Utmaningarna 2014 - så gick det

Det är tid att sammanfatta läsåret 2014. Dags att en sista gång se bakåt innan jag börjar ladda för ett nytt spännande läsår. Jag börjar med de utmaningar och mål jag satte för året.

1. Läsa minst 100 böcker
Jag visste inte riktigt vad jag skulle sätta för gräns men jag tyckte att 100 böcker lät rimligt. Det slutade i 131 lästa böcker, även om alla inte fanns på Goodreads när jag skulle lägga in dem. Därför är räknaren lite missvisande.

2014 Reading Challenge

2014 Reading Challenge
Therése has read 0 books toward her goal of 100 books.
hide

2. Läsa ett år 
Västmanländskans utmaning att varje månad läsa en bok med månadens namn i titeln. Trots att jag var lite för sen vissa månader med att läsa klart böckerna så klarade jag till sist utmaningen som minst sagt var en utmaning. Jag har läst böcker som legat långt bortom min bekvämlighetszon, hittat både nya favoriter och författare jag definitivt kommer hålla mig borta ifrån i fortsättningen. En sammanfattning i eget inlägg kommer någon av de närmsta dagarna.

3. Klara Kaosutmaning 2.0 
Här behövde man klara 20/40 punkter för att anse utmaningen som avklarad. Jag slutade med 32/40 titlar avprickade, känns helt okej. Kommer komma inlägg om detta också så jag kan ta bort den sidan så småningom.

4. Föra läsdagbok
Här tror jag att jag menade en läsdagbok i pappersformat. Det klarade jag av typ halva januari innan jag gav bort. Alla böcker har dock (tror jag) blivit uppskrivna i läslistan på bloggen så där har jag ju en slags läsdagbok.

5. Boktyckes utmaning
Boktycke presenterade 65 kluriga punkter som skulle prickas av. Först i november satsade jag helhjärtat på att avverka punkter som inte hunnit bli avprickade. Jag klarade tillslut 55/65 punkter och det är jag mer än nöjd med.

6. Pricka av minst tio böcker från Listan
Listan förföljer mig och skriker om uppmärksamhet. Tyvärr inte tillräckligt mycket. 4 böcker slutade jag i att pricka av: Pappersstäder, The Goose Girl, Det levande slottet (Howl's moving castle) och Fahrenheit 451. Jaja, fyra är bättre än ingen i alla fall.
Misslyckad utmaning

7. Fortsätta att läsa utanför min bekvämlighetszon 
Är det något jag har gjorde 2014 så var det detta. Att jag hade svårt att hitta en bok att pricka av punkten "urban fantasy" säger väl det mesta, en genre jag tidigare läst absolut mest ifrån. Det var länge sedan jag läste så mycket vuxenlitteratur som jag gjorde 2014.

9. Gå på mer kulturevenemang
Det blev kanske inte lika många som jag hade hoppats på men lite saker har jag kommit iväg på och det är alltid lika trevligt!

10. Fortsätta med träningen
Nytt år, nya möjligheter. Vi nöjer oss där...

Nu är det 2015, dags för nya roliga utmaningar. Vad finns det för roliga utmaningar där ute? Jag har inte alls någon koll i år! Jag tar tacksamt emot roliga och utmanande förslag :)

2 kommentarer:

  1. Jag ska göra ett inlägg jag med om mina utmaningar. Inte lika många som dig, men jag tror jag klarat av alla. Och sen ska jag hitta nya för 2015, jag får kolla här om du får några spännande tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. inga spännande tips och jag börjar anta tanken att kanske som främsta utmaning inte ha några stora utmaningar i år utan nöjesläsa en hel massa :)

      Radera