måndag 19 januari 2015

Fiona Harper - Strålande jul, struliga jul


En sista julig bok innan jag lämnar julen 2014 till historieböckerna. Strålande jul, struliga jul är en klassisk "byta liv med varandra"-bok. En sån där "Du har det så himla bra, du skulle bara testa på hur jobbigt JAG har det!"  och så inser man att det finns två sidor av varje mynt.

Juliet är en utsliten singelmamma som lever sitt liv efter alla de listor hon skriver i den alltid närvarande anteckningsboken. Istället för att njuta av tiden med barnen skriver hon listor över vad de måste hinna med att göra. Julen måste vara helt perfekt såklart vilket leder till ytterligare välfyllda listor. Julias syster Gemma jobbar som regiassistent och måste hålla koll på en drös bortskämda, egotrippade skådespelare. Hon drömmer om att fira jul på en tropisk ö, långt bort från alla krav och all dramatik. Hon råkar bara glömma bort vad hon lovat Juliet och systrarna hamnar i ett stort gräl. Ett gräl som mynnar ut i att medan Juliet sätter sig på ett plan till den tropiska värmen och ett all inclusive-hotell ska Gemma fira jul med syskonbarnen, med god hjälp från grannen Will som är för snygg för sitt eget bästa...

Strålande jul, struliga jul handlar om det som är viktigt här i livet och hur man glömmer bort det i alla prestationskrav som omgivningen - och en själv - ställer sig. Bokens bakomliggande filosofi om julen stämmer så väl överens med min egen, att det är umgänget som är det viktigaste, inte allt kringliggande med pyssel, pynt, mat och paket. Stort pluspoäng för den aspekten av boken.

Sen är det såklart en mysig bok med många förväxlingsturer. Handlingen i den här typen av böcker brukar inte förvåna mig särskilt mycket men Strålande jul, struliga jul innehöll till min förvåning ett par överraskningsmoment som jag inte hade räknat med. Kul! Kanske inte en bok som sätter djupa spår men den gav mig julstämning och ett par mysiga lässtunder.

Titel: Strålande jul, struliga jul
Författare: Fiona Harper
Förlag: Harlequin
Utgiven: 2014-11
Sidor: 331
AdlibrisBokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar