tisdag 20 januari 2015

The Reader Problems Tag

Jag har sett The Reader Problems tag på bloggar lite nu och då senaste månaderna. Nu senast hos Vargnatts bokhylla och på Petras bokblogg. Det kändes som en lagom uppgift att svara på idag, så så fick det bli=) Jag taggar ingen, svara du också om du vill och lämna gärna en kommentar här i inlägget med länken till dina svar så lovar jag att titta in!

1. You have 20K books in your TBR. How in the world do you decide what to read next?
Slumpen mestadels, och humöret. Läser jag ut en bok på vägen till jobbet och känner att jag absolut inte klarar mig på eventuell ensamlunch eller bussresan hem går jag och letar i hyllorna där... Den däringa TBR-listan är därför väldigt rörlig och det händer allt som oftast att valet faller på en bok som inte ens finns med där men som jag känner för just då. Fördelen med att, utöver böckerna hemma, dagligen ha tillgång till ca. 15 000 böcker...


2. You're halfway through a book and you're just not loving it. Do you quit or are you committed?
Visst känner ni mig vid det här laget? Jag läser inte klart böcker jag inte tycker om. Är det en okej bok försöker jag läsa ut den men tar det emot för mycket så får det vara, vill inte ödlsa min dyrbara lästid på nitlotter!

3. The end of the year is coming, and you're so close but so far away from your Goodreads reading challenge? Do you try to catch up and how?
Att läsa under stress och press har aldrig funkat för mig. Hellre sänker jag målet, eller siktar på att komma så nära det som jag mäktar med än att stressläsa bara för att.

4. The covers of the series you love do not match. How do you cope?
Här kommer ett erkännande. Även om jag tycker det är snyggt med matchande omslag så bryr jag mig inte så himla mycket. Jag köper det jag lättast får tag på/som jag i nuläget tycker är snyggast. Förvisso har jag gärna mina favoritserier i samma omslag, jag gav ju till exempel bort mina missmatchade böcker i Divergent till förmån för en fin box, fast det var mest för att jag villa ha serien inbunden... I min hylla är alla böcker välkomna!

5. Everyone and their mothers love a book you really don't like. Who do you bond with over shared feelings?
Jag tycker det är kul med olika åsikter om böcker, diskussionerna blir så mycket mer intressanta då! Det gör mig inget om jag inte tycker om en bok alla andra hyllar, jag står ändå fast vid min åsikt.


6. You're reading a book and you are about to start crying in public. How do you deal with it?
Försöker att låtsas som ingenting. Går bra ibland, mindre bra andra gånger. Jag har fått många blickar under åren när jag diskret torkat tårar på bussen... eller fnissat till något roligt. Vet jag att det är en bok jag kommer fulgråta till försöker jag dock spara den tills jag kommer hem!

7. A sequel of a book you love just came out, but you've forgotten a lot from the prior novel. Will you re-read the book? Skip to the sequel? Try to find a synopsis in Goodreads? Cry in frustration?!
Oj, en samvetsfråga. Oftast läser jag nog inte om utan hoppas att jag ska komma ihåg när jag påbörjar uppföljaren. Jag borde dock börja läsa om mer för jag tror jag förlorar på att inte riktigt hänga med i början av boken! Ibland kan det hända att jag skummar lite här och där i föregångaren för att få lite mer koll.

8. You do not want anyone borrowing your books. How do you politely tell people nope when they ask?
Jag har faktiskt inga problem med att låna ut böcker till folk i min närhet, de få som läser böcker vill säga. Så länge de är rädda om dem spelar det ingen roll för mig och det vet jag att de är. 

9. Reading ADD. You've picked up and put down 5 books in the last month. How do you get over your reading slump?
Gud vilket mardrömsscenario. Jag brukar, ta i trä, vara förskonad från de värsta lässvackorna. Hamnar jag igen brukar bilderböcker och småbarnsböcker vara den perfekta propplösaren, mysläsning och lagom tjocka för att läsa igenom dem snabbt och enkelt.
10. There are so many books coming out that you're dying to read! How many books do you buy?
Förvånansvärt få, vill jag påstå. Till mig privat alltså. Sen har jag ju den stora lyckan att jobba med inköp av barn- och ungdomslitteratur som är det jag läser mest, vilket innebär att jag tillgodoser en rätt stor del av mina cravings där. Givetvis kan jag inte köpa allt jag vill läsa till bibblan, så det är oftast då det blir köp till mina egna bokhyllor. 


11. After you've bought the new books you can't wait to get to, how long do they sit in your shelf before you get to them?
Oj, det kan ta allt från någon timme till flera år. Ju fler böcker man har i hyllan, ju mer finns det ju att välja på och ju svårare blir det att hinna med all läsning. Lägg då till alla lån från mitt bibliotek så ställer det till ytterligare med problem... Borde ha "ta med böcker hem"-stopp och läsa allt oläst hemma i hyllorna men det är ju stört omöjligt! Att dagligen utsättas i stor grad för sitt stora beroende - böcker och läsning - kan vara riktigt farligt!

4 kommentarer:

  1. Jag borde verkligen bli bättre på att lägga undan böcker jag inte gillar. Det slösar ju verkligen bara tid jag hade kunnat lägga på en bättre bok.

    SvaraRadera
  2. Vad kul att du också ville göra den. :) Just gråtit offentligt har jag nog aldrig gjort när jag läst en bok, men visst kollar folk på bussen konstigt på en när man skrattar högt..(det händer mer ofta än vad jag vill erkänna). :)

    SvaraRadera
  3. Jag brukar försöka lägga undan böcker som jag inte gillar, eftersom jag tror att det oftast beror på att jag inte är på humör för just den boken i just den stunden. Då får den en chans vid ett annat tillfälle. Men ibland händer det ju att jag plogar vidare genom böcker jag inte gillar...

    SvaraRadera
  4. Valde några av dessa frågor att svara på också :D Du hittar alltid så bra saker att lägga på din blogg.

    SvaraRadera