måndag 5 januari 2015

Min släkt


Ett recensionsex som fått ligga och vila lite för länge är Min släkt: Samla bilder & minnen, släktforskningstips, släktträd som jag fick hem precis innan jag åkte till Italien i höstas. Det är en bok som förenar två stora intressen jag har. Böcker och släktforskning. Just nu ligger släktforskningen lite i träda på grund av tidsbrist men jag kommer definitivt fortsätta så fort tid och ork infinner sig, det är så otroligt spännande!

Min släkt är en bra start att ha när man ska ge sig in i släktforskningen. Det är till att börja med en klassisk "fylla i"-bok där man kan fylla i släktträd, men också detaljerad information om mor- och farföräldrar, om ens föräldrar och om en själv. De två sistnämnda får helt klart ta upp mest plats, hela 42 av bokens 80 sidor. Det är många olika punkter att fylla i, en hel del jag inser att jag borde passa på att fråga mina farföräldrar om medan de fortfarande lever. Om hur de träffades, hur livet såg ut då och så vidare.

Boken innehåller också en del tips om hur man går vidare när det gäller släktforskning. vart man vänder sig och så. Tyvärr inte så detaljerat jag hade hoppats på, jag hade gärna fått mer tips och idéer.

Tyvärr tror jag att det här är en bok för den som precis har börjat forska eller som funderar på att börja släktforska. Boken är rätt basic på det sättet, och går inte så långt bak i tiden. Två generationer bara, vilket är rätt kort när det kommer till släktforskning. Jag höll på några månader i somras och nådde bak till 1600-talets slut på den tiden (dock inte på samtliga grenar av släkten såklart, man måste börja någonstans). Det känns också rätt tydligt att det är en bild som vänder sig till en målgrupp som är betydligt äldre än vad jag är (vilket jag vet är den mer traditionella släktforskaråldern om man ska vara fördomsfull). När över 20 sidor av boken tas upp av fylla i-frågor om mig själv och hur det var när jag växte upp blev jag lite full i skratt, barndomen är fortfarande så nära mig.

Boken är kanske inte riktigt vad jag väntade mig men jag tror att det är skatt i framtiden. Det finns så mycket muntlig information som försvinner så fort människor i vår närhet går bort. Att samla den i böcker som denna är att behålla en del av ens släkthistoria och bevara den för framtiden.

Titel: Min släkt: Samla bilder & minnen, släktforskningstips, släktträd
Författare: Johanna Strömqvist
Förlag: Semic
Utgiven: 2014-09
Sidor: 80
Adlibris | Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar