fredag 26 december 2014

Rick Riordan - The lightning thief


Percy Jackson. Det känns som att jag är sist ut med att lära känna den killen. Det har liksom aldrig blivit av att läsa, däremot hade jag faktiskt sett första filmen. Det kan också förklara varför jag blev lite förvirrad av boken för visst är Percy äldre än 12 i filmerna? 

Percy Jackson har inte haft en lätt start på livet. Dyslexin och ADHDn ställer till det för honom och han blir ständigt utslängd från de privatskolor han går. Hemma är ingen höjdare att vara då mamman gift om sig med en riktig idiot som helst hade sett att Percy inte existerade. Percys pappa försvann redan innan Percy var född och mamman vill helst inte prata om det. Så under en skolutflykt blir Percy attackerad av sin mattelärare som förvandlas till ett monster. Ett monster han dödar med hjälp av en penna som förvandlas till ett svärd. Förvirrande? Jo, det tycker i alla fall Percy då ingen runt om honom ens vill känna till en mattelärare med det namnet. 

En rad händelser tar i alla fall Percy till Half Blood Camp, ett sommarläger för Half bloods, barn till Olympiens gudar. Percy är nämligen ett han också. Men vem är hans far? Och hur ska det gå med det uppdrag han tilldelas?

The lightning thief är actionfylld spänning från början till slut. Jag känner helt klart att jag tjänar på att kunna min grekiska mytologi för det är många väsen därifrån som dyker upp. Gudar, monster och hjältar dyker ideligen upp, spännande för en som älskade Hjältar och monster på himlavalvet. 

Tyvärr blir jag inte helt överväldigad av boken. Det är bra skrivet, det är inte problemet. Historien i sig är också lyckad, jag uppskattar alltid böcker man kan lära sig saker från. Ett av mina problem kan vara att jag har sett filmen först, jag vet helt enkelt vad som kommer att ske. Men jag vet inte, jag hittar helt enkelt inte gnistan. Den där som får mig att direkt vilja fortsätta med nästa bok. The lightning thief blir med andra ord en helt okej upplevelse men samtidigt ganska medioker. Vi får se om jag tar mig tiden och läser några fler böcker i serien innan jag helt ger upp. 

Jag försöker in i det sista bocka av punkter i årets utmaningar. The lightning thief passar faktiskt in på två! Inte fel, inte fel. :)

Titel: The Lightning Thief
Författare: Rick Riordan
Förlag: Penguins
Utgiven: 2005
Serie: Percy Jackson and the Olympians #1
Sidor: 375

3 kommentarer:

  1. Jag såg också filmen innan jag läste boken, och hade därför ungefär samma tankar som du har. Det tog jättelång tid innan jag plockade upp bok 2, och även om den var bättre så fastnade jag inte riktigt för serien förrän i bok 4. Fortsättningensserien, The Heroes of Olympus, är dock bland det bästa jag någonsin läst, så jag tycker nog att du ska ge Percy en eller två chanser till. :)

    SvaraRadera
  2. Jag såg också filmen innan jag läste boken. Jag tycker du ska ge böckerna en chans till för det blir bättre. Jag tycker mycket om det här böckerna och författarens sätt att berätta.

    SvaraRadera
  3. Jag håller helt klart med de förra två talarna! Fortsätt läs! :)

    SvaraRadera