måndag 22 december 2014

Julenkät

Den har figurerat både här och där, julenkäten. Jag har vad jag sett inte blivit taggad någonstans men jag vill svara ändå så då gör jag det :)

Julgranen innehåller såklart både ugglor och bokiga stjärnor. Precis som det ska vara.

1. Julen närmar sig med stormsteg. Vilka/vilken bok önskar du dig i julklapp i år?Oj, i år önskar jag ju mig ingenting mer än en lugn och skön jul och en härlig efterföljande ledighet. Jag jobbar imorrn med och sen är jag ledig och jobbar först 5/1, underbart! Klappar har jag avsagt mig, sen vet jag att det kommer bli ett par små paket ändå men tvivlar starkt på att det kommer innehålla någon bok, tyvärr.

2. Har du något bra tips på en riktigt bra bok att ge bort i julklapp? Det går bra med flera tips fördelat på genre också om du har många idéer
Jag är fortfarande stormförälskad i Johan Egerkrans Nordiska väsen och den är perfekt att ge till alla hem som ännu inte har den. En fin uppslagsbok i nordisk folktro är aldrig fel att ha i hyllan.

Boken om Mademoiselle Oiseau är perfekt till ung som gammal att försvinna in i: Paris, magi och massa katter, bättre blir det inte.

Till tonåringen skulle jag ge valfri bok av Rainbow Rowell. Antingen Eleanor & Park som finns översatt till svenska eller Fangirl (som kommer på svenska i mars, stort jubel!!!). Till den vuxne som läser engelskspråkig litteratur, främst feel good-romaner, sitter Attachments och Landline som en smäck!

3. Många ser till att ordna julläsningen på egen hand för att se till att vara på den säkra sidan och få läsa det man vill och inte bara det som den nyckfulle tomten kommer med. Har du planerat din julläsning? Kanske sparat någon godbit eller köpt enbart för att förgylla din jul och nyårshelg?Jag har sparat på mig en alldeles för stor hög, precis som vanligt. Jag har sparat den efterlängtade My true love gave to me, köpt Att falla med snön från Harlequin och lånat hem En röd liten fågel i juletid från bibblan. Utöver det tänkte jag försöka pricka av ett par punkter till från Boktyckes läsutmaning 2014. Jag inser att alla punkter är övermäktigt men några till ska jag väl klara av.

4. Julen är ju en social högtid med släkt och familj i centrum. Hur gör man då för att hitta lästiden? Har du någon bra ursäkt för att slippa ifrån sällskapsspel och grönkål och få läsa en stund i lugn och ro?
Alltså, jag älskar sällskapsspel och inget julbord utan grönkålssallad, bara för att ha det sagt. Sen kommer jag spendera julen och efterföljande ledighet tillsammans med min närmsta familj. De känner mig och vet att jag inte överlever utan mina böcker. Jag tror inte det ska vara några problem att dyka ner i en bok. Sen är förmodligen sannolikheten att det blir mer läst efter nyår när jag bara ska gå hemma och drösa än innan när jag är nere i Småland hos familjen i mellandagarna.

5. Många läser höstens pristagare, typ Nobel eller Augustpris, under julen. Brukar du göra det?Nej, förra året läste jag Alice Munro under julledigheten. Det var nog första gången ever typ. Modiano är jag totalt ointresserad av och den som läste min recension av Att föda ett barn igår inser att det nog inte blir någon Kristina Sandberg heller. Tyvärr föll böckerna om Maj mig inte i smaken, även om jag förstår varför andra gillar dem.

6. Brukar du läsa någon särskild bok eller bokgenre för att komma i julstämning?Jag vill gärna lästa någon julig YA i juletid men det är inget krav. Snö får dock gärna förekomma, får jag det inte i verkliga livet kan jag väl få drömma mig bort i alla fall. Fast, idag har det faktiskt kommit snö ute också, yay!

7. Finns det någonting du absolut INTE vill ha i julklapp?Hushållstillbehör. Det är användbart, praktiskt och så men hur kul är det att få i julklapp? Det är dessutom ingen personlig gåva utan kommer ju användas lika mycket av sambon.

8. Vad är det godaste tilltugget till en bok under julen?Min sagolika ischoklad som enbart består av 70% mörk choklad och kokosolja är sagolik, men risken är ju att det blir chokladfläckar i boken - INTE bra! Men antingen det eller en skinkmacka tror jag.

9. Har du något speciellt minne av en fantastisk läsupplevelse från någon tidigare jul?Det är kanske inte någon fantastisk läsupplevelse som så men jag håller mina barndoms julaftonsmorgnar varmt om hjärtat. Då anordnade mina föräldrar skattjakt efter frukost där olika ledtrådar till slut ledde till skatten som var ett seriemagasin till oss var, typ 91:an, Lilla Fridolf eller dylikt som vi sedan kunde ligga och läsa medan föräldrarna förberedde buffén.

10. Finns det något speciellt du har som tradition att läsa varje jul?Nej, men jag skulle vilja ha det. Typ läsa En julsaga skulle vara fint.

Har så svårt att förstå att det är dan före dan före dopparedagen och att just den dagen dessutom nu är slut. Dags att sova för sista dagen på jobbet. Jag har laddat upp för julfika med kollegan innan vi öppnar för allmänheten, känns som det skulle kunna bli en trevlig tradition!

3 kommentarer:

  1. Klart att du också skulle göra enkäten! Roligt att läsa dina svar. God Jul!

    SvaraRadera
  2. Böcker med mycket snö och is i sig känns perfekta så här års :)

    Hushållstillbehör tycker jag också känns som en trist julklapp.

    SvaraRadera
  3. Kul att läsa din lista, den skilde sig rätt rejält från min! God jul!

    SvaraRadera