tisdag 23 december 2014

Huntley Fitzpatrick - My life next door


En av årets för mig nya författare, Huntley Fitzpatrick, påminner lite om Sarah Dessen till sättet att skriva men även med bokens innehåll. Duktig ung tjej på väg att bli vuxen träffar lite stökigare kille, tjejens mamma blir upprörd och förbjuder dem att umgås. Typ, ni kan konceptet. 

I My life next door träffar Samantha Reed plötsligt en dag Jase, ett av grannbarnen Garrett som hon betraktat i smyg sedan de flyttade in många år tidigare. Träffar och träffar förresten, Jase kommer uppklättrandes längs spaljén upp till taket utanför Sam’s sovrumsfönster där hon brukar sitta. De båda ungdomarna blir sakta förälskade, något Sam måste hålla dolt för sin kontrollerande mamma. Inte särskilt svårt visar det sig då mamman har fullt upp med omvalet till senator och med flörten med en yngre man i sin stab. Så händer något som förändrar allt, något som gör att Sam måste fatta ett omöjligt beslut.

My life next door är en fin bok, jag gillar handlingen, karaktärerna – Clay och mamman undantaget såklart – och språket. Det är precis sådär amerikansk YA som jag vill ha med. Det finns dock vissa saker jag börjar tröttna lite på. Den amerikanska kyska synen på sex till exempel. Visst, det är inte riktigt lika extremt i den här boken, herregud vad jag fnissade när två karaktärer gemensamt bestämde sig för att det nog var dags (men de skulle INTE bestämma tid och plats, ehh?! Gör man det för första gången?) och tillsammans åker till en affär för att köpa kondomer. För säkert ska det vara, såklart!

Det här ”together for life”-syndromet är också lite för extremt i de flesta YA contemporary jag läser. Det här att du träffar ditt livs kärlek som 16-åring och självklart kommer ni vara tillsammans för resten av livet. Kanske inte helt verklighetstroget om jag får säga det själv. Johanna Lindbäck kommenterar det så bra i ett inlägg för några veckor sedan på Bokhora, precis så tänker jag också.

Jag kan absolut tänka mig att läsa mer av Huntley Fitzpatrick. Hennes senaste bok, What I thought was true låter väldigt lockande, men jag tror den får vänta till sommaren. Det här är nämligen sommarläsning när den är som bäst, inte helt passande för den mörkare delen av året. Om man inte längtar till sommar och värme såklart, då funkar det perfekt!

Titel: My life next door
Författare: Huntley Fitzpatrick
Förlag: Speak
Utgiven: 2013-06
Sidor: 394
Adlibris | Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar