onsdag 31 december 2014

Kiera Cass - The Selection


De sista skälvande timmarna på året kommer jag tillbringa i hemmets ljuva vrå tillsammans med sambon. Efter över en vecka med nära och kära ska det bli mysigt att bara vara vi två ett tag. Men först tänkte jag publicera årets sista recension, för att kunna pricka av en sista punkt i Boktyckes läsutmaning 2014. Den 55 av 65, med det känner jag mig faktiskt jättenöjd!

The Selection är första delen i serien med samma namn. En serie jag läst om på bokblogg efter bokblogg, jag har förälskat mig i omslagen med de vackra klänningarna och när sedan min kompis berättade att hon legat vaken hela natten för att läsa klart den kände jag att nu var det dags att läsa! Det kändes som utmärkt julläsning och det hade jag ju rätt i. Men jag gjorde ett stort misstag, jag tog bara med mig denna första del i serie hem till föräldrarna. Gah på den abstinensen när jag läst klart sista sidan.

Det här är en bok som är svår att genrebestämma. Den utspelar sig i en dystopisk miljö utan att fokuset för den skull ligger där. Det kan närmast beskrivas som en framtida "The Bachelor". America Singer och 34 andra tjejer i landet Illéa har efter ansökan blivit utvalda att tävla om prins Maxons gunst. Segraren, "The one", kommer bli hans fru och landets nästa drottning. Att vara i ett slags harem med 34 andra tjejer i samma ålder är inte lätt för America. Framför allt eftersom hon egentligen inte vill vara där...

Jag gillade det här! Jag uppskattar att America inte är särskilt våpig utan vågar vara sig själv och köra sitt race. Att hon inte låter andra trycka ner henne för att hon tillhör ett lägre kast än dem. Hon hade skinn på näsan utan att vara onödigt tuff och det är en bra kombination. När man hör förklaringen "en dystopisk dokusåpa á la The Bachelor" blir man kanske lite skeptisk men det funkar faktiskt helt okej i bokform. Jag är fortfarande otroligt less på böcker med kärlekstrianglar och det är väl det som gör mig lite besviken med den här boken men jag hoppas på bättring i seriens fortsättning. (Snälla, avslöja inte om jag hoppas förgäves nu!)

En perfekt bok för några lediga dagar är det i alla fall, och lyckligtvis är jag ledig i 4 dagar till och målsättningen är faktiskt att plöja den här lilla serien. Läste att det kommer komma en del 4 under året som kommer, spännande.

Titel: The Selection
Författare: Kiera Cass
Förlag: Harper Collins Children's Books
Utgiven: 2012-06
Serie: The Selection #1
Sidor: 272
Häftad: AdlibrisBokus

1 kommentar: