onsdag 29 oktober 2014

Microrecensioner: svenska ungdomsböcker

Högen med orecenserat börjar bli mig övermäktig. Därför ska jag försöka ge mig på lite microrecensioner, för att försöka komma i fas igen. Först ut kommer ett par svenska ungdomsromaner:


Tre människor. Tre liv. Ett gemensamt mål. Att stå ut.

Stå ut är lättläst och väldigt sorglig. En högstadieskola, två elever och en lärare. De lever sina liv och hoppas på att dagarna ska gå. Men på olika sätt gör händelser att dessa tre personer binds samman. En påhittad identitet för att få vara en som syns, en cancersjuk mamma och ett hem som är tyst som i graven. Alla har sina egna hemligheter de inte vill ska nå ut. 

De tre huvudkaraktärerna turas om att berätta i varvade kapitel. Språket skiljer sig åt mellan de olika karaktärerna, var och en har sin egen berättarröst. Ett intressant sätt att skriva en bok på. Själv skulle jag ha jättesvårt att hålla isär mina olika karaktärers röster, så jag är imponerad.

Titel: Stå ut
Författare: Mattias Edvardsson
Förlag: Opal
Utgiven: 2014-08
Sidor: 190
Adlibris | Bokus


En försvunnen kompis, en gåta utan tydliga svar. Magnus Ljunggren bjuder på klassisk katt- och råttalek där inga svar är givna. Skärvor av J beskrivs som en nagelbitande thriller; en tjej försvinner spårlöst och samhället sluter upp i sökandet. Men bland dem finns den skyldiga och ingenting är vad det tycks vara på ytan.

Ljunggren sålde in boken till kollegans 12-åriga dotter genom att säga att den nog var för läskig för henne (ett av hans bästa tips för att få barn att läsa är att förbjuda (döskallemärka) böcker för då kan de inte motstå att läsa dem... Smart!) och visst är det en läskig underton i boken. Men jag blev aldrig helt uppslukad. Jag kom ideligen på mig själv med att vilja bläddra fram och skumma slutet för att slippa läsa resten, det blev helt enkelt lite tråkigt mellan varven. 

Skärvor av J är absolut ingen dålig bok, men tyvärr passade den inte mig. Synd, för efter att ha lyssnat på Ljunggren på jobbets bokkalas hade jag höga förväntningar. 

Titel: Skärvor av J
Författare: Magnus Ljunggren
Förlag: Bonnier Carlsen
Utgiven: 2014-09
Sidor: 285
Adlibris | Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar