torsdag 30 oktober 2014

Ceri A. Lowe - Paradigm

'Hope is a dangerous thing'', she said. 'It's hope that got us into this mess in the first place. Instead of doing something about the planet, about wars, about the madness, people just hoped things would improve. Hope doesn't make things better; hope just stops people from acting. It's like the lottery - you remember the lottery?'
Ibland är omslags dragningskraft så stark att jag inte ens läser om handlingen innan jag klickar hem boken. Precis så var det med Paradigm som jag fick som recensionsexemplar från Netgalley. Jag menar, titta bara! När man har både Hunger Games och Divergent bland sina favoriter är det omöjligt att inte dra kopplingar dit. Och citatet - "What if the end was just the beginning?" - japp, här talar vi om att en viss Kattuggla blev lite knäsvag. Så den stora frågan är såklart, höll det måttet?

Dystopier. Dessa muntra skildringar om en framtid där totalt allting gått åt pipan. I Paradigm befinner vi oss i London, en skön omväxling till alla amerikanska städer. Jordens befolkning har slitit på jordens gränser tillräckligt länge så nu slår väder och vind tillbaka. Alice Davenport återhämtar sig efter att ha varit utslagen i feber och inser att hon är helt själv. Hennes mamma har inte kommit tillbaka och utomhus är det fullständigt kaos. London ligger under metervis med vatten och regnet bara fortsätter att falla. Alice har turen att bli räddad och blir förd till en gigantisk underjordisk bunker som tillhör Paradigm Industries, ett mystiskt företag som förberett sig inför väderkaoset under en längre period. Under jord finns allt människorna behöver för att överleva och det kommer ta många år innan någon får se solen och den bara himlen igen.

Parallellt med Alice berättelse förflyttas vi 87 år framåt i tiden där femtonåriga Carter Warren precis har blivit väckt i katakomberna där han har legat nerfrusen de senaste 15 åren. Samhället har nämligen utvecklat en strategi som går ut på att de människor som för tillfället inte har någon roll fryses ner tills behovet efter dem uppstår. Nu är det Conors tur, han står som en av tre tävlande till platsen som "Controler General", som är den som bestämmer i samhället. Det här är något Conor har strävat efter sedan hans föräldrar blev dödade för många år sedan, men han inser snart att samhället har förändrats under de år han har varit frånvarande. Förändringarna får honom att ifrågasätta allt som han tidigare sett som självklarheter. Något måste hända, men vad?

Alice och Connors berättelser varvas under hela berättelsen och det är inte alltid helt lätt att hänga med i svängarna, vissa kapitel får jag tänka till ordentligt innan jag är med på vem det är jag följer och vilken tidsepok jag befinner mig i. Det borde vara enkelt eftersom det följer vartannat kapitel-principen men det tänkte ju inte jag på när jag var som djupast inne i bokens värld.

Lowe beskriver en värld som inte känns allt för främmande och otrolig, vi drabbas trots allt av allt värre väderfenomen redan idag. Fast att frysa ner människor som kan komma till bättre nytta i framtiden, riktigt så långt har vi väl inte kommit (och dit hoppas jag att vi aldrig kommer!). Annars följer allt traditionellt dystopiskt mönster, saker vi känner igen blandas med futuristiska inslag. I den stora bunkern tillverkas till exempel all mat syntetiskt: korv, frukt, pasta - you name it - allt är framställt av ickelevande-organismer. Vad sägs till exempel om lite mumsig fauclate, betydligt bättre än den bästa chokladen.... Eller va?!

Jag gillar Ceri Lowes språk och berättarteknik, det för handlingen framåt. Handlingsmässig blir det dock stundom lite segt, allt beskrivs väldigt detaljerat och inget lämnas åt slumpen. Ibland ville jag bara att det skulle sätta fart, leda någonvart. Då Paradigm är tänkt som första delen i en trilogi kändes det ibland som om det här var en uppstart, där all information var tvungen att samlas inför fortsättningen, samtidigt som det berättas en viktig handling. Trots detta var det svårt att slita sig från sidorna, för jag ville ju veta vart allting vart på väg, hur Alice och Connors vägar skulle mötas, om de skulle mötas.

Paradigm är långt ifrån en dålig bok men eftersom vi de senaste åren har blivit bortskämda med riktigt bra dystopier hamnar den dessvärre i skymundan. Det finns helt enkelt inte bara fördelar med att följa med i populära titlars kölvatten. Jag kommer nog, trots allt, att läsa fortsättningen om/när den kommer för jag vill såklart veta hur det går, i sann dystopisk anda slutar givetvis boken mitt i...

Titel: Paradigm
Författare: Ceri A. Lowe
Serie: Paradigm #1
Förlag: Bookouture
Utgiven: 2014-06
Sidor:384
Adlibris | Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar