söndag 15 februari 2015

Stephanie Perkins - Lola and the boy next door


Obs! Del två i en serie. Spoilers från tidigare del i serien förekommer!

Okej, here´s the true. Jag blev faktiskt lite besviken först när jag började läsa Lola and the boy next door. Jag ville ju ha mer av Anna och St Clair, inte befinna mig i San Francisco med en underligt utspökad tjej i peruk. Jag blev därför jätteglad såklart när Anna och St Clair är med på ett hörn även i den här boken, det höjde läsningen flera steg! :)

Vi har alltså lämnat Paris för San Francisco och vår berättarröst heter nu Lola, kort för Dolores men det är det egentligen aldrig någon som kallar henne. Lola bor med sina pappor i ett av San Franciscos äldre kvarter och har allt hon kan tänkas behöva, schyssta om än lite för stränga föräldrar, sin snygga om än lite för gamla pojkvän Max och sin helt egna stil bestående av udda klädsel och ett stort antal peruker.

Jag blir först lite tveksam till Lola, hon är helt enkelt lite too much vid första anblicken. Samtidigt gillar jag verkligen hennes skaparlust och energi. Hon syr sina egna kläder och jobbar dessutom extra på en biograf (tillsammans med Anna!!!). Det enda problemet Anna har är grannarna. De har flyttat tillbaka så ny är plötsligt tvillingarna Calliope och Cricket tillbaka i hennes liv. Cricket som sårade henne grovt ett par år tidigare. Det borde dock inte kunna rubba Lola's balans nu, hon är ju tillsammans med snyggingen och bästaste Max. Fast, har verkligen känslorna för Cricket försvunnit?

Jag kan inte sträcka mig så långt som att säga att jag älskade Lola and the boy next door lika mycket som jag älskade Anna and the french kiss för det vore att ljuga. Jag sympatiserar inte lika mycket med Lola helt enkelt. Däremot tycker jag det här är riktigt bra! Det finns personer att tycka direkt illa om (vad gör Lola egentligen med Max? Han är verkligen en stor jubelidiot!!!), personer att falla för direkt (Cricket är så gulligt tafatt) och självfallet en intressant huvudkaraktär. Perkins språk är lika genialt som i hennes debutroman, det bjuds på rappa dialoger och schyssta intriger. Det är som det ska vara helt enkelt.

Efter att ha läst klart boken om Anna köpte jag genast hem denna och avslutande boken i trilogin, Isla and the happily efter after och jag ser verkligen fram emot att läsa avslutande delen i trilogin där vi åter kommer vara tillbaka i Paris och får möta Josh från första boken igen. Jag är nyfiken på hur Perkins kommer knyta ihop karaktärerna i de tre böckerna. Samtidigt vill jag inte läsa klart den boken för då har jag ju läst allt Stephanie Perkins har skrivit hittills och jag vill inte att det ska ta slut!

Titel: Lola and the boy next door
Författare: Stephanie Perkins
Förlag: Usborne Publishing Ltd
Utgiven: 2013 (mitt ex 2014-06)
Serie: Anna and the french kiss #2
Sidor: 373
Adlibris | Bokus

1 kommentar: