måndag 2 februari 2015

Sofia Nordin - Som om jag vore fantastisk


Äntligen kom fortsättningen på Sofia Nordin spännande postapokalyptiska berättelse om Hedvig, Ante och Ella. Här lämnar Ella och Nora de andra bakom sig för att ge sig ut på jakt efter fler överlevande efter den otäcka febern som dödat alla i deras närhet. Det måste ju finnas fler som klarat sig undan med livet i behåll. Det bara måste finnas fler! Radiomeddelandet de hörde från Umeå ingav hopp och det är dit Ella och Nora är på väg. Resan blir dock inte så smärtfri som tjejerna räknar med. 

Som om jag vore fantastisk beskrivs som en fristående fortsättning på En sekund i taget och Spring så fort du kan men jag skulle inte rekommendera att läsa denna utan att ha läst de två tidigare, det är för många lösa trådar du som läsare missar om du inte har läst serien från start. Och det är en mycket läsvärd serie så har du inte påbörjat har du fin, men sorgsen, läsning framför dig. 

Det är med dubbla känslor jag började läsa boken, eftersom det nu är Ella som är berättarröst. Ella som inte framstått som helt sympatisk i de tidigare böckerna. Som snarare är ganska egocentrisk och tycker världen ska snurra runt henne. Lite så är det även i den här boken. Hon utnyttjar att Nora är kär i henne för att få sällskap på resan, utnyttjar gång på gång känslorna för att få sin vilja igenom. Samtidigt bryr hon sig, innerst inne. Hon är både osäker men vågar ta för sig. Är lite för snäll och vågar tro gott om de hon möter. 

Resan som Ella och Nora ger sig i väg på blir allt annat än lätt och de börjar allt mer inse hur förändrad världen blivit efter febern. Det finns folk som inte vill dem väl och platser som fortfarande inte är säkra att vistas på. Tjejerna visste vad de hade på gården de lämnade men vad väntar framför dem?

Spännande, fartfyllt och välskrivet. Och med ett slut som får mig att tro att det kommer en fortsättning till.  Låter lovande! Serier som denna, för unga typ i 12-14-årsåldern behövs!

Titel: Som om jag vore fantastisk
Författare: Sofia Nordin
Förlag: Rabén & Sjögren
Utgiven: 2015-01
Sidor: 189
AdlibrisBokus

1 kommentar:

  1. Det här var den första boken jag läste i serien, och jag tyckte det funkade bra! En fördel kanske just var att jag inte hade någon uppfattning om Ella som egocentrisk osv när jag började läsa.

    SvaraRadera