onsdag 16 oktober 2013

Boktips på en onsdag - Lilla Björn på semester

Den här onsdagen blir det en relativt ny bok jag tipsar om, nämligen Lilla björn på semester av Benjamin Chaud som kom ut 27 maj i år (vilken födelsedagspresent!).


Benjamin Chaud placerade sig bland mina favoritillustratörer när hans Björnens sång gavs ut på svenska förra året. Jag pratade mig till och med så varm om boken att jag fick den i julklapp av svärföräldrarna, en väldigt bra julklapp:-)

I Lilla björn på semester har det blivit vinter i Paris. Operataket har blivit för kallt så Pappa björn och Lilla björn går i ide i ett varuhus. Lilla björn blir dock misstagen för ett gosedjur och blir såld till en liten pojke. Plötsligt vaknar Pappa björn och upptäcker att Lilla björn är borta igen. Han följer efter i folkvimlet, de hamnar på en kryssningsfartyg och plötsligt befinner sig björnarna på en exotisk ö.

Boken har ett ytterst generöst format och stora detaljrika uppslag. Det finns en utmaning i att på varje uppslag hitta lilla Björn, precis som i Björnens sång. På vissa uppslag är lilla Björn lättfunnen men på andra får man leta både en och två gånger innan man upptäcker honom.

Det går inte att lessna på Chauds illustrationer. De är så detaljrika att jag varje gång jag bläddrar i boken hittar något nytt. Texten är lättsam och är väl synkad med bilderna. Jag gillar att texten är separerad från bilderna och finns längst ner på varje uppslag.

"Men sen blir det tvärstopp i röran av tutande bilar och avgaser. Då förstår Pappa björn hur mycket lugnare och skönare det faktiskt var hemma i skogen."
Enkla och fina texter som berättar det som berättas ska. Lilla björn på semester är den ultimata julklappen till alla 3-6-åringar i din närhet. Vill du ge ett bokpaket kan du slå in den tillsammans med Björnens sång och även Min kanin Sockan är Benjamin Chauds debutbok. Vad väntar du på? Löp och köp! (Ja, jag är lite beroende av Benjamin Chauds böcker...)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar