fredag 25 oktober 2013

Bokbloggsjerka 25-28 oktober - Halloweenskräckisar

jerka11Fredag igen och det betyder såklart bokbloggsjerka. Jag tycker jerkan är en jättebra idé, förutom att jag hittar många nya roliga bloggar att följa ger det mig inspiration i mitt eget bloggande och får mig tänka till om mitt läsande och mina läsvanor. Riktigt bra idé, Annika!

Mörka tider börjar närma sig allt mer. Nästa vecka är det Halloween och, vilket betyder mer för mig, Alla helgons dag. Veckans fråga är därför väldigt passande: Ska du läsa någonting som lämpar sig väl för Halloween och i så fall vad?

Det kommer definitivt bli fokus på skräck och läskigheter den närmsta veckan, kanske inte så mycket för privat bruk utan för att jag nästa vecka kommer jobba aktivt med detta på jobbet. Spökhistorier ska berättas och för det behöver man vara påläst. Läsa högt ur böcker är helt ute ur bilden, här gäller det att läsa och plugga in så jag kan berätta fritt ur minnet, annars förstörs ju mycket av det läskiga. Berättar man fritt går det göra det mer verklighetstroligt, typ. Dan Höjer har gett ut många bra samlingsböcker med spökhistorier för barn. En rekommendation, vissa är faktiskt bra läskiga, framför allt de som utspelar sig på bibliotek/handlar om en läskig bibliotekarie ;)

Lite barnböcker med spöktema hinns också med, det ska ju tipsas om och skyltas med så klart. Ewa Christina Johansson är ett bra tips om ni vill ha bra mysläskiga böcker att läsa själva eller för barn i er närhet

Kattugglan figurerar för övrigt i lokaltidningen idag, helt apropå spökhistorier. Visst låter det ändå mumsigt med illgrön häxbrygd och förgiftade popcorn? Ett litet kik på vad som händer när jag är mitt riktiga jag och inte en Kattuggla på en blogg.

19 kommentarer:

  1. Lite mysigt med berättande av spökhistorier!

    SvaraRadera
  2. Härligt med en engagerad bibliotekarie!

    SvaraRadera
  3. Underbart :) våra bibliotekarier var riktigt bra när jag var liten men lite för seriösa för att göra något riktigt roligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det härliga med att vara just barnbibliotekarie är faktiskt just det att man kan få flumma ut rejält utan att något tycker det är det minsta märkligt:)

      Radera
  4. Ta det lugnt med häxbrygden, bara!

    SvaraRadera
    Svar
    1. hihi. Ja, det där med häxbrygdens dubbla innebörd slog mig först långt efter det alla andra kommit på det:)

      Radera
  5. I november tror jag att jag ska försöka trycka in massa skräck läsning :)

    SvaraRadera
  6. De flesta berättelser blir bättre om man inte läser dem innantill utan verkligen tar dem från minnet. Min lågstadielärare berättade alltid en saga på det viset varje fredag, och det var för mig veckans höjdpunkt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. tyvärr har man sällan tiden till utantill-inlärning men det blir ju alltid det mest äkta!

      Radera
  7. Eva Ibbotson! En av mina stora favoriter som barn. Älskade alla de snälla spökberättelserna.

    SvaraRadera
  8. Haha, jag kan fortfarande minnas spökhistorierna och spökvandringen från skoltiden. Jag var livrädd! Har alltid varit skraj ;)
    /Caroline - Bland böcker (www.blandbocker.blogg.se)

    SvaraRadera
  9. Låter som ett kul initiativ! Hade varit kul att lyssna till några skräckisar :-)

    SvaraRadera
  10. Dan Höjers böcker älskade jag som barn. Älskade spöken och hemskheter överlag. Men jag har kvar hans böcker i hyllan :)

    SvaraRadera
  11. Häxbrygd och förgiftade popcorn låter väldigt bra! :D

    SvaraRadera
  12. Lite lagom skräck är hel okej för mig också :).

    SvaraRadera
  13. Vad spännande att du berättar fritt!

    SvaraRadera
  14. Vad mysigt du kommer ha det på jobbet :)

    SvaraRadera
  15. Fantastiskt med engagerade bibliotekarier. Ha en skön helg!

    SvaraRadera