lördag 6 juni 2015

Currently Reading Tag

Jag blev taggad att göra den här av Cassandra på C.R.M. Nilsson och det känns fint att mjukstarta bloggandet lite grann så här efter det relativt långa (för att vara mig) uppehållet.

1. Hur många böcker läser du vanligtvis samtidigt?
Allt från en till fem brukar det bli. Det beror lite på vilket humör jag är på och hur spännande boken är. En riktigt bra bok kan jag sällan lägga ifrån mig när jag väl kommit in i den. Men det kan vara så att jag läser en bok på rasterna på jobbet, en på bussen, en ljudbok i bilen och sen några projekt som ligger här och där hemma.

Jag har faktiskt blivit mer av en "en bok i taget"-person det senaste året eller så.

2. Om du läser mer än en bok, hur bestämmer du när du ska byta mellan böckerna (läser du ett speciellt antal sidor i en innan du byter till den andra?)?
Intresset. Så länge jag verkligen är inne i en bok kan jag inte byta till en annan men skulle boken ha ett tristare parti kan jag läsa något annat emellan innan jag fortsätter.

3. Byter du någonsin bokmärke när du är en bit in i en bok?
Typ alltid! Jag älskar bokmärken men är en mästare på att förlägga dem så jag tar alltid det första jag hittar inom närhet när jag ska ta en paus. Det kan bli ett bokmärke, ett kvitto, en pappersbit eller varför inte min iPad? :)


4. Var förvarar du boken du läser just nu?
Där jag befann mig när jag senast läste den. Det ligger böcker överallt hemma, nästan alla är mina...

5. Vilket tid under dygnet spenderar du mest tid med att läsa?
Kvällarna skulle jag gissa. Dagarna jobbar jag trots allt och trots att jag jobbar som bibliotekarie ingår faktiskt ingen lästid i arbetet. Helgerna går tyvärr oftast allt för fort och det är sällan jag hinner läsa.

6. Hur länge läser du vanligtvis i ett svep?
Det går inte att säga. Allt från fem minuter till en hel dag. Jag tar mig den tiden jag kan för att läsa, fem minuter är bättre än inga alls.

7. Läser du inbundna böcker med ”dust jacket” på?
Ja, jag är dålig på att ta av dem. Dock tar jag sällan med mig tunga, inbundna böcker hemifrån eftersom jag inte vill släpa på för mycket.

8. Hur läser du vanligtvis? Sitter, ligger, osv?
Halvligger på sängen eller i mitt favorithörn av soffan (det hörnet med schäslong såklart)

9. Tar du med dig boken du läser överallt?
Absolut, om jag är totalt inne i den. Jag har alltid ryggsäck till jobbet på grund av alla böcker och ja, jag är en av de där som faktiskt även läser på toa...

10. Hur ofta uppdaterar du dina framsteg i boken du läser på Goodreads?
Knappt aldrig. Jag tycker bara det tar onödigt mycket tid. Oftast lägger jag in att jag läst boken när jag sitter och skriver recension om den. 

11. Vem vill du tagga?
Vem vill svara? Just DU är taggad. (ja, jag är urusel på att välja ut personer att tagga, jag är ofta så sent på bollen dessutom...)

1 kommentar:

  1. Kul att läsa dina svar :-) Jag brukar lägga min mobil som bokmärke när jag inte har något annat att ta till. Tar heller sällan med mig tjocka inbundna böcker någonstans.

    SvaraRadera