måndag 15 juni 2015

Anne Fine - Mördarkattens återkomst


Idag stod jag i infodisken när veckans bokleverans kom. En kvart senare satt jag och fnittrade och vek mig dubbel av skratt. I en av lådorna låg nämligen Mördarkattens återkomst av Anne Fine och Emma Göthner.

Det finns få barnböcker jag skrattat så mycket åt som jag skrattade när jag läste En mördarkatts dagbok förra året. Jag bara älskade katten Tuffy och hans galna upptåg och kommentarer om att "jag är en katt!" Jag blev därför så glad när jag såg att det skulle komma en fortsättning och har väntat med spänning sedan dess. Jag blev inte besviken!

I Mördarkattens återkomst ska familjen åka på semester och Tuffy ser fram emot en vecka hemma i lugn och ro (dvs vilda nätter tillsammans med kattkompisarna). Trodde han ja, för familjen har bett församlingsprästen att vara kattvakt. Och han visar sig vara både snål och sträng. Då går allt åt skogen. Det räcker med att läsa inledningen för att förstå det:

Okej, okej! Så smäll mig på mina små gulliga ulliga tassar. Jag strulade till det. Verkligen. Och okej! Dra mig i svansen. Det blev lite av en kattbrottsvåg av det hela. Så vad ska du göra åt saken? Konfiskera min matskål och säga att jag är en stygg kisse?
Anne Fine har verkligen fångat katten Tuffys röst, skrivit ner vad hon tror kan röra sig i en katts huvud om oss människor och världen de lever i. Det är ofantligt träffsäkert, jag känner igen beteenden från mina egna katter och det är hysteriskt roligt. Jag bröt som sagt ihop av skratt i disken och behövde gå undan och hämta andan lite. Jo, jag var kanske lite extra måndagstrött sådär framåt eftermiddagen dessutom men jag tror inte det spelar in, det här är SÅ min humor!

Emma Göthners illustrationer passar utmärkt till texten och förstärker verkligen tokigheterna. Vem känner till exempel inte igen de olika stadierna av frustration när en ska få in en envis katt, alternativt få ner den från ett lite för högt träd?


Jag kan verkligen rekommendera En mördarkatts dagbok och Mördarkattens återkomst till alla som älskar djur och undrar vad som rör sig i deras huvuden. Inte enbart till barn utan till alla åldrar för det här är humor på hög nivå! Jag måste se till att köpa hem böckerna till min egen bokhylla för det här är en sann bokskatt! Hoppas, hoppas att det kommer mer böcker i samma serie!


Titel: Mördarkattens återkomst
Författare: Anne Fine
Illustratör: Emma Göthner
Utgiven: 2015-06
Serie: En mördarkatts dagbok #2
Sidor: 48

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar