torsdag 2 april 2015

Sommarens böcker 2015: Del 1

Förra veckan släppte Svensk bokhandel sin sommarkatalog Sommarens böcker 2015 och jag har givetvis lusläst den och skrivit ner vilka böcker jag vill läsa/köpa. Både för privat bruk men framför allt för jobbets räkning. Jag brukar förvisso främst använda mig av BTJs digitala listor när jag gör mina inköp men det är ändå skönt att ha något att utgå efter, böcker att hålla koll på, sånt man absolut inte får missa. Det är en hel del jobb med att köpa in böcker till ett bibliotek, en kan ju inte bara köpa och köpa utan behöver läsa på och läsa om - i häften, kataloger, recensioner och bokbloggar. Det är en otroligt rolig del av mitt jobb, just att få styra över beståndet.


Men här ska det handla om böcker jag är intresserad av själv, för personlig räkning. Det blev en hel del det också, så jag har delat upp det i två inlägg. Jag börjar med vuxenböcker - för hör och häpna hittade jag en hel de trevligt jag är sugen på att läsa!



Anna Gavalda – Hjärtat i vår vänskap (Albert Bonniers förlag, maj)
Jag älskar verkligen Tillsammans är man mindre ensam, så jag hoppas på ännu en fin bok av Gavalda.

Care Santos – Tre koppar choklad (Albert Bonniers förlag, juni)
Beskrivs som ”berättelsen om tre kvinnor, tre århundraden och en passion för choklad som för dem samman”. Kan det bli fel?

Katarina Bivald – Livet, motorcyklar och andra omöjliga projekt (Forum, augusti)
Läsarna i Broken Wheels rekommenderar var verkligen charmig, och Bivalds uppföljare beskrivs som "en varm och humoristisk feelgoodroman om drömmar, vänskap och kärlek". Måste läsas!




Jamie Ford – Dröm en liten dröm (Bazar, maj)
Jamie Fords Hotellet i hörnet av Bitter och Ljuv har stått på min läslista ett bra tag nu. När han nu kommer med en ny roman blir jag direkt nyfiken.

Hannah Richell – Skuggan av ett år (Forum, juli)
"En starkt fängslande berättelse om lögner, svek och kärlek, och hur man går vidare efter en tragedi." Det låter väl inte helt fel?

Sara Olausson – Det kunde varit jag (Kartago, maj)
Ett seriemagasin om en oväntad vänskap mellan en romsk tiggare och en svensk kvinna. Känns som en väldigt viktig läsning!



Peter Barlach – Konsten att vara Caroline (Lind&Co, juni)
Boken är enligt förlaget "en modern Robin Hood-skröna – en varm och skruvad roman med mycket humor och spänning". Låter super!
S.K. Tremayne – Istvillingar (Lind&Co, maj)
Boken låter riktigt ryslig, men ändå spännande. Får se om jag vågar läsa den...

Wendy Holden – Överlevarna (Massolit, maj)
En berättelse om tre unga kvinnor som var gravida när de kom till Auschwitz och deras kamp för överlevnad. Den ickeskönlitterära bok jag tycker är viktigast att läsa i sommar.



David Lagercrantz – Det som inte dödar oss (Norstedts, augusti)
Hur kan man INTE se fram emot den här. Den typ mest omdiskuterade bokens vara eller inte vara på 2000-talet. Lyckas Lagercrantz bevara Stieg Larssons goda minne?

2 kommentarer:

  1. Finns många bra böcker att hålla utkik efter :)

    SvaraRadera
  2. Istvillingarna, Överlevarna och Det som inte dödar oss vill jag verkligen läsa.

    SvaraRadera